nek- en schouderyoga, pak het aan Hatha yoga

NEK- EN SCHOUDERYOGA

nek- en schouderyoga

Aangezien fysiotherapeuten letterlijk hun handen vol hebben aan het behandelen van nek- en schouderklachten, gaan wij oefeningen doen om deze klachten te verminderen en te voorkomen.

NEKKLACHTEN, HOE ONTSTAAN ZE?

Een stijve nek, vaak weet je niet eens hoe je er aan komt. Je staat ’s ochtends op en ineens zit alles vast. Vaak zijn er meerdere oorzaken: spanning, een verkeerde werk- of slaaphouding. En wanneer je dan ook nog eens op de tocht hebt gezeten, kun je niet meer over je schouder naar achteren kijken. Als je zover bent, kun je op dat moment eigenlijk al geen asana’s meer doen.

Probeer nekklachten voor te blijven en houd met nek- en schouderyoga je nek soepel door regelmatig oefeningen te doen.

STEEK JE NEK WAT VAKER UIT!

Wanneer je alleen maar verkeerd geslapen hebt, leg dan de rand van je kussen vijf centimeter onder je schouders. Je hoofd wordt dan helemaal ondersteund. Zorg voor een stevig kussen om de ruimte tussen het bed en je nek te ondersteunen.

Een slechte houding achter je bureau kan ook een oorzaak zijn van nekklachten. Vaak zitten we teveel voorover gebogen om de kleine lettertjes op het beeldscherm te kunnen zien. Zo ontstaat er langzaam een zeurende pijn in je nek, vooral aan het einde van de dag.

 

Nek- en schouderyoga en je houding

Loop je altijd met hangende schouders en je hoofd alsmaar naar voren, dan krijg je een luie nek. Probeer zoveel mogelijk rechtop te staan en te lopen. Word je bewust dat de achterkant van je nek langer is dan de voorkant en let daar regelmatig op.
Zorg ervoor dat je voeten stevig op de grond staan, op schouderbreedte, wees geaard!
Je bekken naar voren gekanteld, zodat je geen holle rug hebt en je borst(en) vooruit. Op die manier worden je nek en je ruggenwervels zoveel mogelijk ontlast.

Tot slot: de meeste nekklachten zijn het gevolg van stress en teveel hooi op je vork nemen. Heb je teveel verantwoordelijkheid, dat kan zijn voor je werk of je gezin, dan gaan spanningen vastzitten in je nek. Je krijgt pijn, je nek wordt alsmaar stijver. Vervolgens ga je je spieren aantrekken, waardoor je nek nog stijver wordt …
En zo kom je in een neerwaartse spiraal.
Doe overdag af en toe een nek- en schouderyogaoefeningetje. De spieren die verkrampt zijn gaan langer worden en je schouders gaan zakken doordat je je ontspant.

EN DAN VALT ER INEENS EEN LAST VAN JE SCHOUDERS

Veel mensen hebben last van schouderpijn. Rond de schouder komen spieren en pezen samen. Vandaar dat de gevoeligheid voor schouderproblemen groot is.
Schouderklachten ontstaan vaak door overbelasting, zoals zwaar of langdurig tillen, de hele dag typen of schrijven.
Maar er kunnen ook psychische oorzaken zijn! Je kunt nog zulke brede schouders hebben en veel kunnen verdragen. Maar wanneer het voelt alsof je altijd maar je schouders eronder moet zetten, dan kan dat ook klachten geven.
Het kan zijn dat er angst op je schouders drukt, verdriet of woede. Maar ook onzekerheid of tegen je gevoel in handelen kunnen er toe leiden dat je altijd maar stevig in je schouders moet staan. Heb je veel emoties, dan ontstaat er chronische spanning in je schouders. Je schouders gaan verstijven en krijg je problemen met het uitvoeren van je dagelijkse werkzaamheden. Denk maar aan eenvoudige dingen, zoals aan- en uitkleden en het kammen van je haar!

nek- en schouderyoga
NEK EN SCHOUDERS EN DE ADEMHALING

De nek- en schouderyoga brengt mij weer op het volgende. De buikademhaling zoals jullie weten, is een veelvoorkomend thema tijdens mijn yogalessen. Deze manier van ademhalen geeft ruimte en ontspanning in het lichaam en ook aan je schouders. Gespannen schouders laten je hoog in de borst ademhalen. Ontspannen schouders daarentegen zorgen voor een betere buikademhaling. Maar ook het omgekeerde is het geval: de buikademhaling kan spanning in de schouders laten verdwijnen.

NEK- EN SCHOUDERYOGA EN HET DENKEN

Gaan je schouders zakken doordat je je kunt ontspannen, dan zal ook het denken rustiger worden. Je zit minder in je hoofd en lukt het je om beter te kunnen slapen.

Kijk ook eens naar de backmitra bij nek- en schouderklachten.

Ik zie je graag deze week op de yogamat voor ontspannen schouders en nek.

By | 2018-03-23T18:56:15+00:00 maart 18th, 2018|Thema's|0 Comments

About the Author:

Mag ik me even voorstellen? Ik ben Berry Steenbruggen, geboren en getogen in 1958 te Deventer. Na mijn schoolopleiding ging ik werken voor een grote computerfabrikant. Een prima job, maar ik was niet gelukkig. Al snel kwam ik erachter dat ik dit niet mijn verdere leven wilde doen. Op dat moment kwam ik in aanraking met yoga. Mijn nieuwsgierigheid werd gewekt en ik ging op les. Hoe meer lessen ik volgde, hoe beter ik me weer voelde. Ik vond verdieping in yoga. Al snel werd yoga niet alleen onderdeel van mijn dagelijks leven, maar ook een manier van leven! Ik werd yogadocent en zo ontstond Yogaberry, waar ik na dertig jaar nog steeds trots op ben. Het geeft mij nog steeds veel voldoening om datgene wat ik zelf van de yoga ontvang aan anderen door te geven. Een mooie toevoeging zijn de bijscholingen die ik tijdens mijn vele Azië-reizen heb gevolgd. Prachtig om yoga uit de bron aan mijn cursisten te kunnen geven.