Liggende yoga, val niet in slaap

Liggende yoga, het wakker maken zit bij de prijs in

liggende yoga

 

Liggende yoga, af en toe ervaren we een yogales met alleen maar liggende yoga oefeningen. Een ontspannende en rustgevende yogales, die een diepe ontspanning geeft. Je kunt je mooi concentreren op het gevoel hoe het matje tegen het lichaam drukt. Aandacht en yoga gaan samen en de grond ga je telkens voelen wanneer de gedachten naar tijden en plaatsen gaat waar je op dat moment niet bent.

Liggende yoga werkt krachtig door

Liggende yoga  heeft veel mooie bijwerkingen!
De buikademhaling wordt heel krachtig in een liggende houding. Hoe mooi kun je met de handen op je buik deze prachtige ademhalingstechniek voelen en beleven terwijl je languit op je rug ligt.

Dan het aarden… Misschien een beetje hard languit op de grond, maar hoe groot is het aardingseffect wanneer je over je volle lengte contact maakt met de aarde.
Bij staande yoga oefeningen maken alleen je voetzolen contact met de grond. Lig je echter languit op de yogamat, dan zijn er veel meer raakvlakken waardoor je optimaal kunt aarden.

Liggende yogaasana’s, brengen je dichter bij jezelf

Liggende oefeningen zijn bovendien meer rustgevend dan staande oefeningen.
Je kunt je beter ontspannen wanneer je languit op je matje ligt. Je kunt gemakkelijker  je ogen dicht houden bij de liggende yoga. Omdat de aanwijzingen ook eenvoudig zijn, hoef je niet om je heen te kijken hoe de oefeningen gaan. Wanneer de ogen gesloten zijn, word je ook niet afgeleid door de omgeving. Veel mensen kunnen door spanningen zich moeilijk concentreren en daarom is liggende yoga een uitkomst. Je kijkt niet rond in de yogazaal  en je ziet ook niet hoe degene naast je de yogaoefening doet. Het gaat er immers om hoe jij de oefening aanvoelt  en beleeft! Hoe de oefening wordt uitgevoerd is van minder belang.
Liggende yoga kan ook heel subtiel worden  uitgevoerd.  Je hoeft alleen maar te luisteren hoe de oefening wordt ingesproken, zonder naar de yogadocent te kijken.

liggende yogaasana en de buikademhaling

Hoe minder spanning in het lichaam, hoe dieper de ademhaling. Bij liggende yoga is er veel minder spanning dan bij staande of zittende oefeningen.  De adem komt dus gemakkelijk in het bekken en dit geeft een diepe ontspanning. Wanneer je moeite hebt met de buikademhaling dan merk je dat bij de liggende yoga je niet meer extra naar de buik hoeft te ademen, het gaat vanzelf.

Liggende yogaoefeningen en aarden

Door liggende yoga heb je veel contact met je matje en aarde en daarom kun je gemakkelijk spanningen loslaten. Als grapje zeg ik altijd voor de liggende yogales “het wakker maken zit bij de prijs in”. Door het aarden bij de liggende yoga, voel je hoe spanningen de grond in gaan en hoe de rustgevende aarde energie het lichaam instroomt.

Liggende yogaoefeningen en slapen

Ik hou van grapjes bij de yoga en het grapje wat ik vaak maak bij deze yogales  is “willen degenen die snurken bij de deur gaan liggen, dat houdt de boze geesten buiten”.

Liggende yogaoefeningen is heel mindfull.

By | 2018-06-16T18:08:46+00:00 mei 13th, 2018|Diversen|0 Comments

About the Author:

Mag ik me even voorstellen? Ik ben Berry Steenbruggen, geboren en getogen in 1958 te Deventer. Na mijn schoolopleiding ging ik werken voor een grote computerfabrikant. Een prima job, maar ik was niet gelukkig. Al snel kwam ik erachter dat ik dit niet mijn verdere leven wilde doen. Op dat moment kwam ik in aanraking met yoga. Mijn nieuwsgierigheid werd gewekt en ik ging op les. Hoe meer lessen ik volgde, hoe beter ik me weer voelde. Ik vond verdieping in yoga. Al snel werd yoga niet alleen onderdeel van mijn dagelijks leven, maar ook een manier van leven! Ik werd yogadocent en zo ontstond Yogaberry, waar ik na dertig jaar nog steeds trots op ben. Het geeft mij nog steeds veel voldoening om datgene wat ik zelf van de yoga ontvang aan anderen door te geven. Een mooie toevoeging zijn de bijscholingen die ik tijdens mijn vele Azië-reizen heb gevolgd. Prachtig om yoga uit de bron aan mijn cursisten te kunnen geven.