Adem yoga, zoals Shakti en Shiva.

Adem yoga is yoga waarbij constant de adem in de aandacht is. Dit geeft voordelen, je blijft gefocust en je wordt gevoeliger. In het begin voel je de adem alleen in de buik, flank en borst, maar later voel je ook de adem op verrassende plekken in het lichaam. Shakti staat voor de uitademing, het loslaten en Shiva staat voor inademen en kracht. Bij yoga zorgen we er voor dat er een balans komt.

Ademhalingyoga helpt bij hyperventilatie

Je hebt vage klachten zoals duizeligheid,  angstig of slecht slapen. Bij de dokter krijg je te horen dat het hyperventilatie is. Yoga kan je helpen bij je hyperventilatie. Door ontspannen, ademhalingsoefeningen en bewust worden van de adem is het geheim. Bij  yoga gebruiken we de adem ook om ons te concentreren en dit geeft ontspanning. Die yogaontspanning brengt de ademhaling van een zenuwachtige borstademhaling naar een ontspannen buikademhaling.  De laatste twintig jaar heb ik mij gespecialiseerd in priveyogalessen om hyperventilatie aan te pakken.

Adem  yoga, focus doet ontspannen

Je kunt je dus heel mooi focussen op je ademhaling. Bij een ademhaling kun je voelen waar de adem beweegt in het lichaam. Je voelt ook de warme uitademing langs je lippen en gezicht. Ook kun je voelen of de adem hoog in de borst zit of laag in de buik. Deze focus en voelen zorgt er voor dat het denken rustig wordt en je bewuster wordt van het lichaam. Dit geeft de yogaontspanning.

Adem en yogahoudingen, asana’s

Elke yogaasana heeft zijn eigen ademhaling. Anders gezegd, bij iedere asana voel je de ademhaling ergens anders bewegen. De combinatie van yoga, bewust zijn van de adem, ontspannen en focus zijn de gereedschappen in een goede ontspannende yogales.

adem yoga

Adem yoga, gebruik het bij je meditatie

Yoga  heeft dus veel voordelen voor lichaam en geest.  Ademyoga, adem heeft je veel te bieden bij je meditaties. Door yoga word je gevoeliger en deze gevoeligheid zorgt er voor dat je de adem overal en beter kunt voelen bij je meditaties. Omdat de adem vanzelf gaat, het ademt, is de adem heel geschikt bij de ademmeditatie.  Wanneer je begint met adem yoga worden de wervelingen van de geest al minder. Wanneer je dan pranayama of een ademhalingsoefening doet geeft dit nog meer ontspanning. Dit alles is een goed begin om te mediteren.

TIP: volg eens de inademing van een cm voor de punt van de neus tot ver in het bekken.

Waar yoga?

Je kunt op veel plekken terecht voor yoga. Er is yoga Twello, Deventer yoga, yoga Epse, yoga Voorst en yoga Terwolde.

Kijk ook eens bij de lestijden.