Balans yoga, voor een natuurlijk evenwicht in je leven.

Balans yoga, blijf evenwichtig

Balans yoga, volgens het hatha principe

Hatha betekent zon en maan, dat klinkt in het begin misschien wat nietszeggend. Maar je kunt dit vertalen naar de dualiteit. Spanning en ontspanning, inademen en uitademen, spieren rekken en ontspannen, enz. Door het verschil te voelen tussen een gespannen kant en het tegendeel, ervaar je de balans. Een slappe spier werkt niet en een te gespannen spier ook niet. Door die verschillen heel bewust te voelen komt er een natuurlijk evenwicht in je spieren en ook mentaal.

 

Balans yoga, met evenwichtsoefeningen

In een yogales komen vaak evenwichtsoefeningen voor. Deze evenwichtsoefeningen maken niet alleen je beenspieren sterk maar werken ook door in het evenwichtsgevoel en dat jij je evenwichtig voelt en in balans. Wanneer je uit de evenwichtsoefening komt dan kun je een ontlading van spanning voelen, wat je weer meer in balans brengt.

 

Balans yoga en aarden

 

Wat is er mooier dan evenwichtsoefeningen te doen in de natuur waarbij je in balans komt door yoga?

balans yoga

Balans yoga en geen oordeel

Wij kunnen uit balans raken omdat we een oordeel hebben over wat we voelen. Bij yoga zijn we de toeschouwer van dat wat er is! We proberen gevoelens niet te veranderen of hebben een oordeel over onze gevoelens. We gaan ze ook niet uit de weg.

Balans yoga en meditatie

Onze geest is zo actief dat veel mensen al niet meer de stilte kunnen waarnemen tussen twee gedachten. Bij meditatie zijn we niet naar buiten gericht maar keren we de blik naar binnen. We zijn ons weer bewust van lichaam en geest. De stilte in de meditatie kan meer balans in je leven brengen. Wanneer de gedachten naar tijden en plaatsen gaan waar je niet bent tijdens de meditatie, kom je weer terug bij het meditatie object. Bij de yoga mediteren we vaak op de adem, het gevoel, een mala of het lichaam. Kijk ook bij de yoga workshops voor balans in je leven.