Bekken yoga, terug naar de basis

BEKKEN YOGA, MET AANDACHT VOOR HET BEKKEN

Bekken yoga, zit je al wat langer op yoga en lukt het je maar niet om ontspannen in kleermakerszit te komen? Laat staan in een halve lotus, dan is bekkenyoga echt iets voor jou! Of kom je maar moeizaam in beweging als je ’s ochtends bent opgestaan en voel je pijn in het heupgebied? Ook dan kunnen je heupen wel wat extra’s gebruiken.
Wanneer je “het op je heupen hebt” en daar bedoel ik stijve heupen mee, dan ligt vaak lage rugpijn daaraan ten grondslag. Ben je niet soepel in je heupen, dan kan lage rugpijn hiervan de oorzaak zijn, maar ook het gevolg ervan.

bekken yoga
WAAROM IS BEKKEN YOGA ZO BELANGRIJK?

Bekken yoga is voor mij als yogadocent al dertig jaar een essentieel onderdeel van de yoga.
Ik zie het bekken als een centrale plek in het lichaam. Hier bevindt zich de basiskracht en het ontstaan van het leven. De conceptie van een kind vindt hier plaats en negen maanden later wordt het daar ook geboren!
Beweeglijkheid in het bekken en de heupen geven je bovendien stabiliteit en soepelheid in het bovenlichaam. Ook de bloedtoevoer naar de wervelkolom verbetert erdoor.
Het staat dus voor aarden en stevigheid. Een sterke bekkenbodem geeft ook zelfvertrouwen en een goede balans tussen spanning en loslaten.
Alle reden dus om je bekken de de aandacht te geven die het verdient!

BRENG JE BEKKEN IN BALANS MET BEKKENYOGA

Het bekken wordt vaak gezien als een opslagruimte voor het lichaam. Hier kunnen veel spanningen en stress ontstaan en vast gaan zitten. Bovendien neemt de beweeglijkheid in je heupen bij het doen van zittend werk snel af. Wandelen en fietsen is, ondanks dat het voor een goede doorbloedingzorgt, toch een eenzijdige beweging. Daarom zijn oefeningen voor o.a. de bilspieren en het bekken van belang om je lichaam lenig en soepel te houden.
Waarschijnlijk zullen bekkenoefeningen in het begin meer weerstand oproepen dan andere oefeningen. Maar wanneer je ze regelmatig doet, zal het je steeds beter afgaan. Je komt weer terug in je natuurlijke houding!

bekken yoga

 

BEKKEN YOGA VAN DENKEN NAAR VOELEN

Bekkenyoga kan er bovendien voor zorgen dat je uit het denken gaat en in het voelen komt. Bij het doen van oefeningen voor het bekken wordt het tweede chakra, oftewel het swadhistana chakra geopend. Dit chakra staat symbool voor water (in het bekken zitten je blaas en nieren oftewel de weke organen) en voor het uiten van gevoelens. Maar ook voor beweging, creativiteit en het hebben van relaties.
Wanneer je bij de bekkenoefeningen ook nog eens de buikademhaling toepast, dan vang je natuurlijk twee vliegen in één klap. Ik vind het nog altijd een prachtige combinatie!

BEKKEN YOGA, NIET ALLEEN OEFENEN MAAR OOK VOELEN

Ik moedig je aan om eens wat vaker met je aandacht naar het bekken te gaan.
Yoga is bewustwording, het leren voelen en waarnemen wat er in je lichaam gebeurt.
Hoe mooi kun je dat ervaren bij het doen van bekkenyoga.
Bij de vrouwen onder ons gebeurt er natuurlijk heel veel in dat bekken. Menstruaties, zwangerschappen en bevallingen, bekkeninstabiliteit, allemaal processen die invloed hebben op het bekkenbodem.

 

BEKKEN YOGA VOOR WAT EXTRA’S

Maar mannen kunnen natuurlijk ook stevigheid en houvast gebruiken. Bekkenyoga kan rugklachten zoals hernia en spit voorkomen of verminderen, maar ook nek- en schouderklachten. Wanneer je bekkenbodemspieren goed getraind zijn, is ook de controle over je blaas en darmen veel beter.
Tot slot: een gezonde bekkenbodem geeft je meer zelfvertrouwen en liefde voor je eigen lijf. Het kan dus ook je seksleven intenser maken. Door goed getrainde bekkenbodemspieren kan het libido toenemen en orgasmes sterker beleefd worden.
Alle reden dus om met je bekkenbodemspieren aan de slag te gaan.

By |2018-04-23T10:00:51+00:00april 20th, 2018|Diversen|0 Comments

About the Author:

Mag ik me even voorstellen? Ik ben Berry Steenbruggen, geboren en getogen in 1958 te Deventer. Na mijn schoolopleiding ging ik werken voor een grote computerfabrikant. Een prima job, maar ik was niet gelukkig. Al snel kwam ik erachter dat ik dit niet mijn verdere leven wilde doen. Op dat moment kwam ik in aanraking met yoga. Mijn nieuwsgierigheid werd gewekt en ik ging op les. Hoe meer lessen ik volgde, hoe beter ik me weer voelde. Ik vond verdieping in yoga. Al snel werd yoga niet alleen onderdeel van mijn dagelijks leven, maar ook een manier van leven! Ik werd yogadocent en zo ontstond Yogaberry, waar ik na dertig jaar nog steeds trots op ben. Het geeft mij nog steeds veel voldoening om datgene wat ik zelf van de yoga ontvang aan anderen door te geven. Een mooie toevoeging zijn de bijscholingen die ik tijdens mijn vele Azië-reizen heb gevolgd. Prachtig om yoga uit de bron aan mijn cursisten te kunnen geven.