BEKKEN YOGA, MET AANDACHT VOOR DE BASIS

Bekken yoga, zit je al wat langer op yoga en lukt het je maar niet om ontspannen in kleermakerszit te komen? Laat staan in een halve lotus, dan is bekkenyoga echt iets voor jou! Of kom je maar moeizaam in beweging als je ’s ochtends bent opgestaan en voel je pijn in het heupgebied? Ook dan kunnen je heupen wel wat extra’s gebruiken. Wanneer je “het op je heupen hebt” en daar bedoel ik stijve heupen mee, dan ligt vaak lage rugpijn daaraan ten grondslag. Ben je niet soepel in je heupen, dan kan lage rugpijn hiervan de oorzaak zijn, maar ook het gevolg ervan.

bekken yoga
WAAROM IS BEKKEN YOGA ZO BELANGRIJK?

Bekken yoga is voor mij als yogadocent al dertig jaar een essentieel onderdeel van de yoga. Ik zie het bekken als een centrale plek in het lichaam. Hier bevindt zich de basiskracht en het ontstaan van het leven. De conceptie van een kind vindt hier plaats en negen maanden later wordt het daar ook geboren! Beweeglijkheid in het bekken en de heupen geven je bovendien stabiliteit en soepelheid in het bovenlichaam. Ook de bloedtoevoer naar de wervelkolom verbetert erdoor. Het staat dus voor aarden en stevigheid. Een sterke bekkenbodem geeft ook zelfvertrouwen en een goede balans tussen spanning en loslaten.Alle reden dus om je bekken de de aandacht te geven die het verdient!

BRENG JE BEKKEN IN BALANS MET BEKKENYOGA

Het bekken wordt vaak gezien als een opslagruimte voor het lichaam. Hier kunnen veel spanningen en stress ontstaan en vast gaan zitten. Bovendien neemt de beweeglijkheid in je heupen bij het doen van zittend werk snel af. Wandelen en fietsen is, ondanks dat het voor een goede doorbloedingzorgt, toch een eenzijdige beweging. Daarom zijn oefeningen voor o.a. de bilspieren en het bekken van belang om je lichaam lenig en soepel te houden. Waarschijnlijk zullen bekkenoefeningen in het begin meer weerstand oproepen dan andere oefeningen. Maar wanneer je ze regelmatig doet, zal het je steeds beter afgaan. Je komt weer terug in je natuurlijke houding!

bekken yoga in Deventer en omgeving

 

BEKKEN YOGA VAN DENKEN NAAR VOELEN

Bekkenyoga kan er bovendien voor zorgen dat je uit het denken gaat en in het voelen komt. Bij het doen van oefeningen voor het bekken wordt het tweede chakra, oftewel het swadhistana chakra geopend. Dit chakra staat symbool voor water (in het bekken zitten je blaas en nieren oftewel de weke organen) en voor het uiten van gevoelens. Maar ook voor beweging, creativiteit en het hebben van relaties. Wanneer je bij de bekkenoefeningen ook nog eens de buikademhaling toepast, dan vang je natuurlijk twee vliegen in één klap. Ik vind het nog altijd een prachtige combinatie!

BEKKEN YOGA, NIET ALLEEN OEFENEN MAAR OOK VOELEN

Ik moedig je aan om eens wat vaker met je aandacht naar het bekken te gaan. Yoga is bewustwording, het leren voelen en waarnemen wat er in je lichaam gebeurt. Hoe mooi kun je dat ervaren bij het doen van bekkenyoga. Bij de vrouwen onder ons gebeurt er natuurlijk heel veel in dat bekken. Menstruaties, zwangerschappen en bevallingen, bekkeninstabiliteit, allemaal processen die invloed hebben op het bekkenbodem.

BEKKEN YOGA VOOR WAT EXTRA’S

Maar mannen kunnen natuurlijk ook stevigheid en houvast gebruiken. Bekkenyoga kan rugklachten zoals hernia en spit voorkomen of verminderen, maar ook nek- en schouderklachten. Wanneer je bekkenbodemspieren goed getraind zijn, is ook de controle over je blaas en darmen veel beter. Tot slot: een gezonde bekkenbodem geeft je meer zelfvertrouwen en liefde voor je eigen lijf. Het kan dus ook je seksleven intenser maken. Door goed getrainde bekkenbodemspieren kan het libido toenemen en orgasmes sterker beleefd worden. Alle reden dus om met je bekkenbodemspieren aan de slag te gaan.

Waar bekken yoga?

Ervaar bekken yoga eens met een gratis proefles. Kijk eens onder yoga Twello, yoga Voorst, yoga Bathmen, yoga Diepenveen, yoga Gorssel en voeg het woordje Berry toe bij google.