Blue monday in 2019

De meest deprimerende dag van 2019 is  maandag 21 januari. Deze dag noemen ze blue monday, gegeven aan de datum voor de deprimerendste dag van het jaar. Blue monday  is vaak op de maandag van de laatste volle week van januari. Soms is deze deprimerende dag ook op de derde maandag van januari.

Waar komt de term blue monday vandaan?

Blue monday komt van een Engels begrip. We kennen de song feeling blue wel, vertaald somber, neerslachtig, depri of down zijn. In de scheepvaart wordt de kleur blauw gebruikt bij rouw. Wanneer de  kapitein of een iemand met een hoge rang overleed tijdens de vaart, dan verfde men over het schip een blauwe band. Aan deze blauwe band op het schip konden de mensen aan de wal zien dat er iemand was overleden tijdens de vaart.

Waarom blue monday yoga?

Yoga werkt heel goed door op de psyche, want lichaam en geest werken samen. Met yoga beïnvloeden we de adem, de adem wordt dieper en minder oppervlakkig. Omdat we gestreste korte spieren rekken komt er weer energie in het lichaam. We gebruiken met yoga aandacht en liefde en dat werkt positief door op de psyche.

blue monday yoga

 

Blue monday yoga en Cliff Arnall

Cliff Arnall is een Britse psycholoog. Hij maakte een formule waarop 21 januari 2109 als meest deprimerende dag naar voren komt. In deze formule werden de donkere dagen meegenomen in de berekening, maar ook de dagen vanaf de vakantie en zelfs de eerste werkdag van de week werd meegenomen  Deze 21 januari 2019, die uit de berekening kwam, voelen mensen zich het meest somber, depri en neerslachtig. Yogadocent Berry Steenbruggen heeft een speciaal yogaprogramma gemaakt dat aansluit op de conclusies die Cliff had na zijn berekeningen. De yoga die je op deze dag kunt doen om er weinig of geen last van te hebben ziet er als volgt uit: wanneer het kan, doe de yoga buiten of voor een open deur of raam, je pakt dan veel licht en prana op. Kijk ook naar de maanstand en pas hierop je oefeningen aan. 

Blue monday yoga, welke yogaoefeningen?

Op 21 januari 2019 kun je de volgende yoga oefeningen doen om vol energie de dag te beginnen en je goed en opgewekt te blijven voelen: begin de dag met de zonnegroet.  Doe wat aardingsoefeningen om de negatieve energie op deze dag kwijt te raken. Yogaoefeningen die de buikademhaling stimuleren geven je ontspanning en energie. Een ontspanning met meditatie aan het einde van je yogales geeft ook een fijn gevoel. Yogaoefeningen die de spieren langer maken geven energie en ontspanning, zie onderstaande yogaoefening.

blue monday yoga en strekken

Wanneer je een yoga priveles wilt ontvangen op blue monday dan is dit ook mogelijk.