Buikademhaling en spanning hebben wat met elkaar.

Buikademhaling en yoga horen bij elkaar

buikademhaling

Buikademhaling, waar haal jij je adem vandaan?

Ademhalen, dat gaat automatisch, gelukkig maar. zonder er op te letten haal je je hele leven adem.
Maar ondanks dat het vanzelf gaat, gaat het niet altijd even goed!
Wanneer je dit leest, misschien lekker lang uit op de bank of rechtop zittend op je eetkamerstoel, word je dan even bewust van je adem. Hoe haal jij adem? Wees de toeschouwer en kijk eens naar je buik wanneer je in- en uitademt.

buikademhaling

Buikademhaling, helpt je op veel momenten

Omdat we niet de hele dag bewust bezig zijn met onze ademhaling, gaat het in veel gevallen precies andersom: je ademt met ingetrokken buik in en met een bolle buik weer uit, in de veronderstelling dat dit de juiste manier van ademen is.
Ik heb het tijdens mijn yogalessen nooit over “goed” of “fout” en zo is het natuurlijk ook met het ademhalen. Wel is het zo dat je de yogabuikademhaling aan kunt leren. In het begin zal dat onwennig zijn, zeker wanneer je er bij na gaat denken. Maar wanneer je met een beetje discipline probeert het een paar keer per dag te oefenen, zal je lichaam het op een gegeven moment vanzelf overnemen en wordt het “een tweede natuur”.

Buik ademhaling, wat voor jou?

De yogabuikademhaling bij de yoga en de bijbehorende yogaasana’s kunnen je helpen.  Door rustig en laag in je buik te ademen, beweegt het middenrif meer. En zo wordt het aantal keren dat je ademhaalt per minuut minder, tel maar eens …. Er wordt vaak gezegd dat dieren die langzaam ademen lang leven, zoals een schildpad. Gelukkig hebben wij yogi’s al heel geleden geleerd dat ademhalen meer is dan het in- en uitblazen van lucht. Wanneer je inademt via de neus dan adem je prana (levensenergie) in. Ook heeft een ademhaling via de neus veel andere voordelen. De lucht wordt verwarmd voor het de longen in gaat, de lucht wordt gefilterd door de neushaartjes en in de winter wordt de droge lucht bevochtigd.
Voor mij is de ademhaling al jaren lang een mooi aspect in de yoga en een prachtige combinatie met asana’s en eindontspanning.

Wanneer de buikademhaling?

Het zou moeilijk zijn om van het ene moment op het andere alleen maar via je buik te ademen, dat hoeft ook niet. Wel zou het voor jezelf prettig zijn wanneer je tot rust komt door middel van de buikademhaling wanneer je bij de tandarts in de stoel ligt.
Of lukt het je maar niet in slaap te komen, blijf je maar woelen na uren lang piekeren?
Dan zijn dit DE momenten waarbij de buikademhaling je een dienst kan bewijzen.

Buikademhaling en ontspanning gaan samen

Je kunt met de buikademhaling meer ontspanning voelen. Je gaat je met de buikademhaling  minder gespannen voelen en gaat meer genieten van een betere nachtrust. Bij een buikademhaling worden niet alleen je darmen meer gemasseerd, ook je middenrif beweegt meer. Door veel zittende beroepen, overgewicht en weinig beweging is het middenrif lui geworden bij veel mensen. Bij een goede buikademhaling ontspannen ook je schouders. Ook je onderrug zal je  dankbaar zijn wanneer je meer en dieper in je buik ademt.
De beste massage die je je  zelf kunt geven is de buikademhaling. Je gaat je zelfs anders voelen door deze ademhaling.

De yogabuikademhaling en mediteren

We gebruiken de buikademhaling ook om in het hier en nu te blijven. De yogabuikademhaling zorgt er voor dat je gedachten niet wegglijden naar tijden en plaatsen waar je op dat moment niet bent. Dit geeft ook heel veel rust. Er zijn veel meditaties die de adem gebruiken. Een hele bekende ademmeditatie is de meditatie dat je je bewust bent van de stilte na de uitademing, voor de inademing begint. De adem volgen na het diepste punt in je lichaam is ook een fijne meditatie.

buikademhaling en ontspanning

buikademhaling

De buikademhaling, hoe?

Je kunt de buikademhaling het beste oefenen in ontspannen toestand. Dus liggend is het beste met de voeten op de grond. Leg eens een boek op  je buik en adem dit boek met elke inademing omhoog. Wanneer dit goed gaat, probeer dan zittend de buikademhaling. Op het laatst probeer je het staand. Staand heb je meer spanning in je lichaam. Bij hyperventilatie is de buikademhaling van groot belang. De yogaontspanning helpt je om nog dieper in je buik te ademen. Ervaar eens wat de buikademhaling voor jou kan betekenen en kom bij mij op de yogamat! Er worden ook prive yogalessen gegeven om te slapen.

Waar yogales

Er wordt yoga gegeven in Deventer, Twello, Epse en Terwolde. Kijk even onder yoga Voorst, Yoga Twello, Deventer yoga, yoga Gorssel en even Berry toevoegen in google.

 

 

By |2018-11-22T18:05:56+00:00april 21st, 2018|Diversen|0 Comments

About the Author:

Mag ik me even voorstellen? Ik ben Berry Steenbruggen, geboren en getogen in 1958 te Deventer. Na mijn schoolopleiding ging ik werken voor een grote computerfabrikant. Een prima job, maar ik was niet gelukkig. Al snel kwam ik erachter dat ik dit niet mijn verdere leven wilde doen. Op dat moment kwam ik in aanraking met yoga. Mijn nieuwsgierigheid werd gewekt en ik ging op les. Hoe meer lessen ik volgde, hoe beter ik me weer voelde. Ik vond verdieping in yoga. Al snel werd yoga niet alleen onderdeel van mijn dagelijks leven, maar ook een manier van leven! Ik werd yogadocent en zo ontstond Yogaberry, waar ik na dertig jaar nog steeds trots op ben. Het geeft mij nog steeds veel voldoening om datgene wat ik zelf van de yoga ontvang aan anderen door te geven. Een mooie toevoeging zijn de bijscholingen die ik tijdens mijn vele Azië-reizen heb gevolgd. Prachtig om yoga uit de bron aan mijn cursisten te kunnen geven.