Buikademhaling geeft je een diepe ontspanning

Buikademhaling bij de yoga

buikademhaling bij de yoga

BUIKADEMHALING, HOE HAAL JIJ ADEM?

Ademhalen, het gaat automatisch, gelukkig maar. zonder er op te letten haal je je hele leven adem.
Maar ondanks dat het vanzelf gaat, gaat het niet altijd even goed!
Wanneer je dit leest, misschien lekker lang uit op de bank of rechtop zittend op je eetkamerstoel, word je dan even bewust van je adem. Hoe haal jij adem? Wees de toeschouwer en kijk eens naar je buik wanneer je in- en uitademt.

Buikademhaling, helpt je op veel momenten

Omdat we niet de hele dag bewust bezig zijn met onze ademhaling, gaat het in veel gevallen precies andersom: je ademt met ingetrokken buik in en met met een bolle buik weer uit, in de veronderstelling dat dit de juiste manier van ademen is.
Ik heb het tijdens mijn yogalessen nooit over “goed” of “fout” en zo is het natuurlijk ook met het ademhalen. Wel is het zo dat je de yogabuikademhaling aan kunt leren. In het begin zal dat onwennig zijn, zeker wanneer je er bij na gaat denken. Maar wanneer je met een beetje discipline probeert het een paar keer per dag te oefenen, zal je lichaam het op een gegeven moment vanzelf overnemen en wordt het “een tweede natuur”.

WAT KAN DE BUIKADEMHALING VOOR JOU BETEKENEN?

De yogabuikademhaling en bijbehorende asana’s kunnen je helpen.  Een minder gespannen gevoel in je buik te geven en een ruimer gevoel in je borst. Door rustig en laag in je buik te ademen, beweegt het middenrif meer. En zo wordt het aantal keren dat je ademhaalt per minuut minder, tel maar eens ….

Gelukkig hebben wij yogi’s al heel geleden geleefd dat ademhalen meer is dan het in- en uitblazen van lucht.
Voor mij is de ademhaling al jaren lang een mooi aspect in de yoga en een prachtige combinatie met asana’s en eindontspanning.

 

Wanneer de buikademhaling?

Het zou moeilijk zijn om van het ene moment op het andere alleen maar via je buik te ademen, dat hoeft ook niet. Wel zou het voor jezelf prettig zijn wanneer je tot rust komt door middel van de buikademhaling wanneer je bij de tandarts in de stoel ligt.
Of lukt het je maar niet in slaap te komen, blijf je maar woelen na uren lang piekeren?
Dan zijn dit DE momenten waarbij de buikademhaling je een dienst kan bewijzen.

 

Buikademhaling en rust gaan samen

Je kunt meer rust ervaren, je bent misschien minder gespannen en gaat genieten van een betere nachtrust.
Bij een buikademhaling worden niet alleen je darmen meer gemasseerd, maar ook je schouders zijn minder gespannen wanneer je niet meer hoog in de borst ademt.
Ook je onderrug zal je zeker dankbaar zijn wanneer je vaker en dieper in je buik ademt.
De beste massage die je je rug zelf kunt geven is de buikademhaling.

De yogabuikademhaling en meditatie

We gebruiken de buikademhaling ook om in het hier en nu te blijven. De yogabuikademhaling zorgt er voor dat je gedachten niet wegglijden naar tijden en plaatsen waar je op dat moment niet bent. Dit geeft ook heel veel rust.

 

Bij hyperventilatie is de buikademhaling heel effectief.

De yogaontspanning helpt je ook om dieper in de buik te ademen.

Ervaar eens wat de buikademhaling voor jou kan betekenen en kom bij mij op de yogamat!

 

 

By |2018-03-04T19:58:30+00:00maart 4th, 2018|Diversen|0 Comments

About the Author:

Mag ik me even voorstellen? Ik ben Berry Steenbruggen, geboren en getogen in 1958 te Deventer. Na mijn schoolopleiding ging ik werken voor een grote computerfabrikant. Een prima job, maar ik was niet gelukkig. Al snel kwam ik erachter dat ik dit niet mijn verdere leven wilde doen. Op dat moment kwam ik in aanraking met yoga. Mijn nieuwsgierigheid werd gewekt en ik ging op les. Hoe meer lessen ik volgde, hoe beter ik me weer voelde. Ik vond verdieping in yoga. Al snel werd yoga niet alleen onderdeel van mijn dagelijks leven, maar ook een manier van leven! Ik werd yogadocent en zo ontstond Yogaberry, waar ik na dertig jaar nog steeds trots op ben. Het geeft mij nog steeds veel voldoening om datgene wat ik zelf van de yoga ontvang aan anderen door te geven. Een mooie toevoeging zijn de bijscholingen die ik tijdens mijn vele Azië-reizen heb gevolgd. Prachtig om yoga uit de bron aan mijn cursisten te kunnen geven.