Burn-out, hoe keer je het tij ten goede?

Burn-out en rust in de natuur

Bij een burn-out heb je het gevoel dat je in een vicieuze cirkel zit. De eerste signalen bij een burn-out zijn vaak hoofdpijn, moe, slecht slapen en concentratieproblemen. Later worden de gevoelens vaak heftiger je komt je bed niet meer uit, een dag duurt een eeuwigheid en zelf angst is mogelijk bij een burnout. Bij yoga hebben we een complete aanpak van je burn-out. Niet alleen het ontspannen en de yogaoefeningen passen we toe, maar ook de yogafilosofie en de ademtechnieken helpen je uit het burn-out dal.

 

Ga eens goed aarden bij een burnout.

Bij een burn-out kun je spanningen niet ontladen. Door aardingsoefeningen kun je de spanningen  ontladen. Dat “aarden” is voor veel mensen iets zweverigs,  maar heb jij je benen wel eens goed gebruikt om spanningen te ontladen? Veel mensen lopen hard of fietsen om te ontspannen. Gelukkig zeggen veel cardiologen al “koop een hond” wanner ze zien dat de hartproblemen door spanningen komen. Mensen gaan dan lopen met de hond en aarden.

 

Burn-out en yoga, ga eens goed aarden

 

Yoga, grenzen voelen

Bij een burnout ben je vaak over grenzen gegaan. Grenzen die je zelf niet meer voelde. Bij yoga zijn we ons bewust van een optimale spanning voor een maximale ontspanning. Je kunt zelfs burn-out raken bij te weinig spanning, daarom die optimale spanning bij yoga. De yoga oefeningen worden vaak gedaan in combinatie met de adem. De adem geeft ook aan hoe het is gesteld met de spanning. Ik zeg wel eens als grapje “laat mij zien hoe je ademt en ik vertel je hoe gespannen je bent”.

Burn-out en yoga, pak het met een paar prive yogalessen aan

In een “gewone” yogales komen veel aspecten aan bod om je burn-out aan te pakken. Maar bij een priveyogales kunnen we ons helemaal richten op jouw klachten bij de burn-out. Ik kom zelfs aan huis bij een burn-out yogales, want door ervaring weet ik dat het uit huis gaan al een belemmering kan zijn. Je hebt dan yoga in je eigen vertrouwde omgeving. Ook op een tijdstip wanneer het jou uitkomt.

 

Burn-out en energie

Burn-out en yoga, pak ook de psyche aan

Bij een burn-out is het heel goed om niet alleen de fysieke kant aan te pakken maar ook de mentale kant ervan bewust te worden en een psycholoog te raadplegen. Als yogadocent heb ik de afgelopen 25 jaar veel mensen ook  psychologische kunnen begeleiden. Kun je gemakkelijk je grenzen aangeven? Hoe zit het met perfectionisme, moet alles voor 100% gaan? Je hoeft daar niet meteen voor naar een psycholoog, een yogadocent of maatschappelijk werker kan je hierin ook al wel ondersteunen.

Hoe krijg je weer energie na een Burn-out?

Er zijn heel wat trucs om je energie weer op de rit te krijgen. Bij de yoga hebben we daar de derde chakra oefeningen voor zoals de zonnegroet. Herken je het: je komt moe thuis na het werk en de eerste gedachte is “lekker op de bank liggen en niets doen”. Maar wanneer je de tuin in gaat of een eind gaat lopen kom je met een veel beter gevoel thuis. Kortom kijk hoe je je energie van moe naar energie kunt ombuigen.

Ervaar eens wat de buikademhaling voor jou kan betekenen en kom bij mij op de yogamat! Er is yogales in Twello, Deventer, Terwolde en Epse. Kijk eens onder yoga Twello, deventer yoga, yoga voorst, yoga gorssel en even Berry toevoegen in google.