Burnout en yoga2018-02-24T14:43:20+00:00

Burnout en yoga, hoe draai je het proces om?

Burn-out en yoga, van opgebrand naar energie en rust

Bij een burn-out heb je het gevoel dat je in een vicieuze cirkel zit. De eerste signalen bij een burn-out zijn vaak hoofdpijn, moe, slecht slapen en concentratieproblemen. Later worden de gevoelens vaak heftiger je komt je bed niet meer uit, een dag duurt een eeuwigheid en zelf angst is mogelijk bij een burnout. Bij yoga hebben we een complete aanpak van je burn-out. Niet alleen het ontspannen en de yogaoefeningen passen we toe, maar ook de yogafilosofie en de ademtechnieken helpen je uit het burn-out dal.

 

Burn-out en yoga, ga eens goed aarden

Bij een burn-out kun je spanningen niet ontladen. Bij yoga leer je door aardingsoefeningen om de spanningen wel te ontladen. Dat “aarden” is voor veel mensen iets zweverigs, maar heb jij je benen wel eens goed gebruikt om spanningen te ontladen? Veel mensen lopen hard of fietsen om te ontspannen. Bij de yoga hebben we mooie yoga asana’s voor de benen om te aarden.

 

Burn-out en yoga, ga eens goed aarden

 

Burn-out en yoga, grenzen voelen

Bij een burnout ben je vaak over grenzen gegaan. Grenzen die je zelf niet meer voelde. Bij yoga zijn we ons bewust van een optimale spanning voor een maximale ontspanning. Je kunt zelfs burn-out raken bij te weinig spanning, daarom die optimale spanning bij yoga. De yoga oefeningen worden vaak gedaan in combinatie met de adem. De adem geeft ook aan hoe het is gesteld met de spanning. Ik zeg wel eens als grapje “laat mij zien hoe je ademt en ik vertel je hoe gespannen je bent”.

Burn-out en yoga, pak het met een paar prive yogalessen aan

In een “gewone” yogales komen veel aspecten aan bod om je burn-out aan te pakken. Maar bij een priveyogales kunnen we ons helemaal richten op jouw klachten bij de burn-out. Ik kom zelfs aan huis bij een burn-out yogales, want door ervaring weet ik dat het uit huis gaan al een belemmering kan zijn. Je hebt dan yoga in je eigen vertrouwde omgeving. Ook op een tijdstip wanneer het jou uitkomt.

 

Burn-out en yoga

Burn-out en yoga, pak ook de psychische kant aan

Bij een burn-out is het heel goed om niet alleen de fysieke kant aan te pakken maar ook de mentale kant ervan. Kun je gemakkelijk je grenzen aangeven? Hoe zit het met perfectionisme, moet alles voor 100% gaan? Je hoeft daar niet meteen voor naar een psycholoog, een yogadocent of maatschappelijk werker kan je hierin ook al wel ondersteunen.