Herfstdip yoga, een verdieping in donkere tijden.

Herfstdip yoga en de liefde bij yoga

Herfstdip yoga, waarom?

Wanneer de zomer voorbij is dan wordt ons levensritme toch anders. Vaak bewegen we wat minder, zitten we meer in huis en krijgen minder zonlicht. Met yoga compenseer je veel van deze tekorten.  Wees je eens bewuster van je ademhaling. Doe regelmatig pranayama. Of doe wat meer asana’s  die de ademhaling stimuleren.

 

Herfstdip yogatips

Buiten de yogalessen om kun je zelf ook veel doen om de herfstdip te verminderen of tegen te gaan.

  1. Zoek naast de yoga een actieve manier van bewegen op, zwemmen, eindje hardlopen, enz.
  2. Kies voor een ontspannende winteractiviteit, lezen, handwerken of mooie spirituele dvd’s bekijken.
  3. Maak van het koken een feestje, ieder weekend een leuk gerecht samen met mensen bereiden. Zoek wat meer sociale contacten op.
  4. De sauna is heel geschikt voor de winter, geef je immuunsysteem een oppepper.
  5. Probeer wat meer uren te slapen.

 

Herfstdip yoga en de adem

Omdat we wat meer zitten en minder bewegen zijn de yogahoudingen heel goed om de adem bewust intenser te maken. We hebben drie ademruimten: borstademhaling, flankademhaling en buikademhaling. De buikademhaling wordt minder vaak gebruikt. Met yoga maken we die buikademhaling dus krachtiger en daarom kun je je goed ontspannen in de herfst. Omdat je in de zomer meer buiten bent, slaap je door lichamelijke inspanning vaak beter. Met yogaoefeningen zorgen we er voor dat door een bewuste ademhaling je ook goed slaapt.

herfstdip yoga

Herfstdip yoga en de chakra’s

In september start er dus elk jaar weer een chakra yoga cursus. Tien weken lang zijn we ons bewust van de chakra energieën. Deze cursus is een combinatie van theorie, elke week ontvang je informatie per email, en de yogaoefeningen.  De yogaoefeningen  passen bij het desbetreffende chakra. Deze combinatie van theorie en praktijk geeft je inzicht in jouw energiehuishouding.

herfstdip en yoga

herfstdip en yogaverdieping

De herfst en de winter zijn dus uitermate geschikt voor yogaverdieping. Doe eens elke dag veel zonnegroeten of de vijf Tibetanen. Ook de yoga asana’s kun je eens wat langer aanhouden. Zelf lees ik dus wat meer de mooie yogaboeken. Niet de yogaboeken met yogaoefeningen maar boeken als: autobiografie van een yogi of de Swabhawat van Saswitha. Trakteer jezelf eens op wat privelessen yoga voor meer verdieping.