Hier en nu Deventer voor meer balans

Hier en nu, veel mensen zitten vaak met de gedachten in toekomst of verleden. Omdat westerlingen vaak niet gewend zijn om aandacht te hebben voor datgene wat ze aan het doen zijn, ontstaat er vaak stress. Wanneer ze bezig zijn met theezetten, dan zijn ze al bezig om de thee op te drinken. Wanneer ze de thee drinken dan bedenken ze zich dat ze het koekje bij de thee zijn vergeten. Is de thee bijna op dan zijn ze al in de weer met het afwassen van het kopje.

Het hier en nu en oefenen

Persoonlijk heb ik al wat moeite met oefenen, maar wanneer je je eens bewust bent van het feit dat je dit doet, is dit vaak al voldoende. We voelen het lichaam, de adem, enz. wanneer we zo bezig zijn.  Al eerder schreven we over wat de lotushouding precies is en waarom deze houding als erg prettig ervaren wordt. De lotushouding “oefenen” is zeker de moeite waard. Het maakt de onderrug soepeler, de knieën losser en het bekken meer ontspannen. Benieuwd naar hoe je de lotushouding het beste kunt oefenen? Lees hieronder  of bekijk de video! In de lotushouding kun je goed in het hier en nu zijn.

Waarom de lotushouding “oefenen” positief werkt

De lotushouding bewust zijn biedt veel voordelen. Op deze manier adem je meer in de buik en het maakt veel gewrichten losser en ontspannender. De lotushouding staat erom bekend dat het, vooral bij het uitvoeren van diverse meditaties, een erg prettige houding is. Je zit stabiel, rechtop en je hebt optimaal contact met de aarde. Je kunt natuurlijk altijd ook andere meditatiehoudingen gebruiken, zoals de diamanthouding en de halve lotus. Een ander voordeel is, dat op het moment dat je de lotushouding correct uit kunt voeren, je voor langere tijd kunt blijven zitten zonder last te krijgen van verschillende ongemakken. Dit is ook voor verschillende meditatie oefeningen erg prettig.

hier en u, samen met monniken

De lotushouding en in het hier en nu zijn

De lotushouding oefenen kun je uitvoeren in vier stappen. Doe wat goed bij je voelt en als je last krijgt van ongemakken is het belangrijk dat je stopt. Met een langzame opbouw bereik je veel meer!

Stap 1: Je zit rechtop en je billen (zitbotjes) maken optimaal contact met de grond. Als je niet goed rechtop kunt zitten, moet je je zitvlak verhogen door middel van bijvoorbeeld een meditatiekussen.

Stap 2: Kruis de onderbenen en leg één voet op de knie. Bijvoorbeeld met je linkervoet op je rechterknie.

Stap 3: Je andere voet leg je gekruist op de grond. Bijvoorbeeld je rechtervoet op de grond richting je linkerdij. Op dit moment zit je in de halve lotus.

Stap 4: Op het moment dat deze houding comfortabel aanvoelt, kun je ook je rechtervoet op je linkerknie plaatsen. Nu zit je in de lotushouding.

mediteren Deventer geeft rust in je hoofd

Waar je rekening mee kunt houden met de lotushouding oefenen.

Op het moment dat je pijntjes hebt, bijvoorbeeld aan de voeten, enkels, knieën of het bekken, dan moet je wat voorzichtiger zijn met  de lotushouding. Grenzen voelen en stellen is belangrijk bij de lotushouding. Het is dus aan te raden om te kijken naar je eigen mogelijkheden. Luister naar je lichaam en forceer niets. Ook als je helemaal geen last hebt van gerichte klachten. Het is belangrijk dat je in deze positie een rechte rug hebt. Je zult hierbij het bekken iets naar voren kantelen, zodat je een kleine holling in je onderrug krijgt.

Het hier en nu

Mediteren in het hier en nu in Deventer,  meer dan dertig jaar een rustpunt

Zo ben je in staat voor langere tijd in deze positie te blijven zonder ongemakken te ervaren. Anders kun je in je rug gaan hangen en je rug kromtrekken. Dit werkt negatief voor het lichaam, maar zal ook tijdens bijvoorbeeld een meditatie voor veel afleiding en ongemakken zorgen. Als je met bovenstaande punten rekening houdt, kun je het beste de positieve effecten van de lotushouding ervaren. Wij vinden het daarbij altijd prettig om na langdurige uitvoering van de lotushouding of kleermakerszit de benen recht vooruit op de mat te leggen en de knieën te masseren.

Kleermakerszit als alternatief voor de lotushouding bij het hier en nu 

De houding geeft ook minder wervelingen van de geest. Je komt sneller in het ZIJN bij een goede houding. Een alternatief voor de lotushouding oefenen, kan de kleermakerszit zijn. Deze houding is vaak gemakkelijker uit te voeren, ook als je last hebt van lichamelijke pijntjes dan is de kleermakerszit nog wel te doen. Maar ook hierbij geldt dat je niet moet forceren. Ik raad je aan, indien mogelijk, de lotushouding of halve lotushouding alsnog (gedeeltelijk) uit te voeren. Zo kun je je lichaam alsnog rustig laten wennen aan de zithouding en kun je deze toch (deels) opbouwen. Ook kun je eens op een meditatiekussen of een meditatiebankje beginnen met het ZITTEN. Het hier en nu en zitten gaan goed samen.

Gratis yoga meditatie met hier en nu bewustzijn, proefles bij meditatie yoga Deventer

Kom eens mediteren en genieten van yoga in het hier en nu, voor een proefles: www.yogaberrydeventer.nl

Voel wanneer je dicht bij jezelf komt en in je eigen energie, met yoga en meditatie.

Ook zijn er privelessen bij meditatie Deventer.