Vasthouden, wat is dat?

Loslaten, iedereen  hoort het wel eens om zich heen!  Het wordt vaak verbonden problemen. Loslaten kan te maken hebben met het loslaten van gevoelen, van gedachten, van nare dingen uit het verleden, van aangeleerde dingen die je wilt veranderen, enz. Wanneer je niet los kan laten dan kan er stress ontstaan!
Stress betekent letterlijk “spanning” of “druk” en is een natuurlijke reactie van je lichaam wanneer je niet kunt loslaten.. Zonder stress kun je zelfs niet goed functioneren, er is zelfs een gezonde stressspanning. Stress zorgt er bijvoorbeeld voor dat je gaat vluchten wanneer je schrikt van een tijger of natuurgeweld. Maar het laat je ook alert zijn, zodat je beter presteert bij een belangrijk examen. Bij yoga komt er een goede balans tussen loslaten, een gezonde stress en een gezonde geest en lichaam.

STRESS YOGA

Loslaten aan de IJssel in Deventer, laat de stress wegstromen.

Met stress is dus eigenlijk niets mis, zolang het je helpt om datgene te doen wat je wilt of moet doen. Door stress ontstaat ook bewustwording en kun je groeien in je persoonlijke ontwikkeling. Je hoeft stress dus niet altijd uit de weg te gaan. Maar wanneer stress de overhand krijgt zal de boog dag en nacht gespannen staan (je slaapt waarschijnlijk ook niet goed meer). Door niet meer kunnen ontspannen, zullen er allerlei aandoeningen en klachten ontstaan, zowel geestelijk als lichamelijk. Bijvoorbeeld nek-, schouder en rugklachten, slapeloosheid en geen energie meer hebben om de dag op een prettige wijze door te komen. Dan wordt het tijd om iets te gaan doen.

VOEL JE TEVEEL STRESS DOOR VASTHOUDEN WAT DOE JE DAN MET LOSLATEN?

Vaak is het iemand uit je omgeving die na verloop van tijd signaleert dat je gestrest bent. Inmiddels ben je zelf al over je grenzen heen gegaan, zodat je het zelf niet eens meer in de gaten hebt. Stressspanning wordt als negatief ervaren en daar willen we graag en het liefst zo snel mogelijk vanaf. Wanneer je op zoek gaat naar oplossingen, lijkt een pil van de huisarts de meest voor de hand liggende manier om het probleem op te lossen. Voor even waarschijnlijk, de kans is groot dat je klachten na verloop van tijd nog heftiger zullen terugkeren. Hoeveel beter zou het zijn om echt voor je zelf te kiezen en daadwerkelijk met jezelf aan de slag te gaan. Maar ook om de tijd te nemen je stress op een goede manier aan te pakken. Om daarna weer relaxter in het leven te staan.

stress pak je aan met het licht van yoga

Stress lost op door Yoga

HATHA YOGA, VOEL HET VERSCHIL TUSSEN SPANNING EN ONTSPANNING!

Hatha Yoga heeft al lang bewezen een goed hulpmiddel te zijn tegen teveel spanning. Wanneer je yogaoefeningen doet, gaat je lichaam spanning en ontspanning voelen, iets wat je misschien al bent vergeten of nog niet eerder hebt ervaren. Tijdens de oefeningen ga je je spieren langer maken, je schouders en je rug gaan meer ontspannen. Hoe mooi is het dat je dan stress aan den lijve gaat herkennen. Want door herkenning van stress kun je leren beter te ontspannen.

LOSLATEN EN DE BUIKADEMHALING, TWEE HANDEN OP ÉÉN BUIK.

Bij Stress door vasthouden krijg je een  korte of te snelle ademhaling.  Wanneer je snelle  ademhaling constant gejaagd is en er is ook nog stressspanning dan is de kans groot dat je er nog andere dingen bij krijg, zoals angst. Kortom het ene domino stukje valt om en het hele kaartenhuis stort in. Heb jij wel eens gehoord van de buikademhaling?  Bij de buikademhaling krijg je een diepe ontspannen ademhaling.  Door de buikademhaling ga je meer rust en ruimte ervaren, een goede aanpak voor een gespannen lichaam. Met een diepe ademhaling kun je veel loslaten.

De buikademhaling is eenvoudig en doeltreffend!

De buikademhaling is een wonderbaarlijke ademhalingstechniek om kunnen loslaten. Bij mij volg je yogalessen, waarbij yogaoefeningen gecombineerd worden met de buikademhaling. Deze manier van yoga kan er voor zorgen dat je minder gespannen bent en je klachten verdwijnen. Je krijgt inzicht bij het vasthouden en loslaten. Je gaat  lekkerder in je vel zitten en je komt weer vol energie in het leven te staan! Deze  loslaatyoga, waarbij de yogahoudingen het bewustzijn en de ademhaling gecombineerd worden, heb ik in de afgelopen 30 jaar ontwikkeld.

Er zijn veel vormen van yoga waarbij je de SPANNING te lijf gaat, kijk eens op: YOGAVORMEN

GUN JEZELF YOGA EN LOSLATEN MET EEN GRATIS PROEFLES.