Meditatie Deventer voor meer balans in je leven.

 

Geplaatst door Berry Steenbruggen op Zaterdag 30 juli 2016

 

Meditatie Deventer voor meer ontspanning, rust en balans in je leven

Voor veel mensen is meditatie een must. Omdat westerlingen vaak niet gewend zijn om van jongs af in deze houding te zitten kun je beginnen in de kleermakerszit. Persoonlijk heb ik al wat moeite met oefenen. We voelen in de houding het lichaam, de adem, enz. Laat staan voor langere tijd. Je kunt dan juist veel ongemakken ervaren. Dat is zonde, omdat de lotushouding je juist ook veel voordelen kan brengen. Al eerder schreven we over wat de lotushouding precies is en waarom deze houding als erg prettig ervaren wordt. De lotushouding “oefenen” is zeker de moeite waard. Het maakt de onderrug soepeler, de knieën losser en het bekken meer ontspannen. Benieuwd naar hoe je de lotushouding het beste kunt oefenen? Lees hieronder  of bekijk de video!

Waarom de lotushouding “oefenen” positief werkt

De lotushouding bewust zijn biedt voordelen. Op deze manier adem je meer in de buik en het maakt veel gewrichten losser en ontspannender. De lotushouding staat erom bekend dat het, vooral bij het uitvoeren van diverse meditaties, een erg prettige houding is. Je zit stabiel, rechtop en je hebt optimaal contact met de aarde. Je kunt natuurlijk altijd ook andere meditatie houdingen gebruiken, zoals de diamanthouding en de halve lotus. Een ander voordeel is, dat op het moment dat je de lotushouding correct uit kunt voeren, je voor langere tijd kunt blijven zitten zonder last te krijgen van verschillende ongemakken. Dit is ook voor verschillende meditatie oefeningen erg prettig. Bij meditatie Deventer oefenen we deze lotushouding.

De lotushouding oefenen bij meditatie Deventer

De lotushouding oefenen kun je uitvoeren in vier stappen. Doe wat goed bij je voelt en als je last krijgt van ongemakken is het belangrijk dat je stopt. Met een langzame opbouw bereik je veel meer!

Stap 1: Je zit rechtop en je billen (zitbotjes) maken optimaal contact met de grond. Als je niet goed rechtop kunt zitten, moet je je zitvlak verhogen door middel van bijvoorbeeld een meditatiekussen.

Stap 2: Je kruist de onderbenen en legt één voet op de knie. Bijvoorbeeld met je linkervoet op je rechterknie.

Stap 3: Je andere voet leg je gekruist op de grond. Bijvoorbeeld je rechtervoet op de grond richting je linkerdij. Op dit moment zit je in de halve lotus.

Stap 4: Op het moment dat deze houding comfortabel aanvoelt, kun je ook je rechtervoet op je linkerknie plaatsen. Nu zit je in de lotushouding.

meditatie Deventer geeft rust in je hoofd

meditatie Deventer, stop met piekeren

Waar je rekening mee kunt houden met de lotushouding oefenen.

Op het moment dat je pijntjes hebt, bijvoorbeeld aan de voeten, enkels, knieën of het bekken, dan moet je wat voorzichtiger zijn met  de lotushouding. Grenzen voelen en stellen is belangrijk bij de lotushouding. Het is dus aan te raden om te kijken naar je eigen mogelijkheden. Luister naar je lichaam en forceer niets. Ook als je helemaal geen last hebt van gerichte klachten. Het is belangrijk dat je in deze positie een rechte rug hebt. Je zult hierbij het bekken iets naar voren kantelen, zodat je een kleine holling in je onderrug krijgt.

meditatie Deventer

Meditatie Deventer meer dan dertig jaar een rustpunt

Zo ben je in staat voor langere tijd in deze positie te blijven zonder ongemakken te ervaren. Anders kun je in je rug gaan hangen en je rug kromtrekken. Dit werkt negatief voor het lichaam, maar zal ook tijdens bijvoorbeeld een meditatie voor veel afleiding en ongemakken zorgen. Als je met bovenstaande punten rekening houdt, kun je het beste de positieve effecten van de lotushouding ervaren. Wij vinden het daarbij altijd prettig om na langdurige uitvoering van de lotushouding of kleermakerszit de benen recht vooruit op de mat te leggen en de knieën te masseren.

Kleermakerszit als alternatief voor de lotushouding oefenen bij  meditatie Deventer

Een alternatief voor de lotushouding oefenen, kan de kleermakerszit zijn. Deze houding is vaak gemakkelijker uit te voeren, ook als je last hebt van lichamelijke pijntjes. Maar ook hierbij geldt dat je niet moet forceren. Ik raad je aan, indien mogelijk, de lotushouding of halve lotushouding alsnog (gedeeltelijk) uit te voeren. Al dan niet kort, of in een positie die voor jou prettig voelt. Zo kun je je lichaam alsnog rustig laten wennen aan de houding en kun je deze toch (deels) opbouwen. Je kunt ook op een meditatiekussen of een meditatiebankje beginnen.

Gratis yoga meditatie proefles bij meditatie Deventer

Kom eens bij  meditatie Deventer voor een proefles: www.yogaberrydeventer.nl

Ook zijn er privelessen bij meditatie Deventer