MINDFULNESS DEVENTER

Mindfulness Deventer, zoals je leest is mindfulness een Engels woord, maar waarvan de oorsprong in het boeddhisme ligt. In elk geval is het woord mindfulness een woord van deze moderne tijd, iedereen heeft het erover! Maar weet je ook wat het betekent en wat het voor jou kan betekenen? Elk jaar reis ik 1 of 2 keer naar Azië om de yoga uit de bron naar Deventer te halen. Zo kwam ik ook de yoga nidra tegen in Kerala India. Deze vorm van yoga mag ik van mijn goeroes in de koekstad doceren.

MINDFULNESS, in het dagelijks leven

Deze mindfulness is veelomvattend, met leven in het hier en nu als gedachtegang. Je kunt dus mindfulness de afwas doen. Het klinkt heel mooi en simpel, maar voor veel mensen is het een behoorlijke opgave. Als yogadocent merk ik al dat mensen zich steeds moeilijker kunnen concentreren. Lukt het je werkelijk om in het hier en nu te leven, wanneer er continue prikkels binnen komen? Je piekert terwijl je eigenlijk zou moeten slapen. Misschien heb je spijt of schuldgevoel over dingen die in het verleden zijn gebeurd. Misschien heb je een bucketlist met wensen of verlangens. Of je ziet misschien op tegen dingen die in de toekomst te gebeuren staan, dan is het hier en nu ver weg! En dan heb ik het nog niet eens over het werk, de dagelijkse huishouding, sociale verplichtingen, waaronder social media. Kortom je hoofd puilt uit! Herken je dit? Mindfulness Deventer biedt je een heel mindfulness programma aan.

MINDFULNESS DEVENTER EN MIJN WERELD VAN ONTSPANNING

Vraag je eens af: kun je ’s ochtends je tanden poetsen zonder te piekeren wanneer je een sollicitatiegesprek die middag hebt? Voel je nog wel hoe de borstel je tanden en het tandvlees raakt en hoe koud het water is waarmee je spoelt? Gaan je gedachten naar de boodschappenlijst of die volle wasmand die er nog staat wanneer je terug fietst van je werk naar huis? Mindfulness is inmiddels ongekend populair geworden en dat is logisch. Het kan je rust en energie geven, meer laten genieten van het leven en je krijgt meer zelfvertrouwen. Het laat je bewustere keuzes maken, maar ook dingen los te laten of te accepteren zoals ze zijn. Mindfulness betekent eigenlijk aandacht en opmerkzaamheid. Je staat bewust stil bij het moment waarop en waarin je bent, zonder een oordeel te hebben over jezelf. Wees de toeschouwer, kijk op een afstandje naar jezelf en zie wat er gebeurt, dat is mindfulness!

Mindfulness Deventer

HOE IK MINDFULNESS MET YOGA GING VERWEVEN

Mindfulness yoga kwam bij mij ook niet zomaar in Deventer, het gebeurde zeker niet van de ene dag op de andere.
Tijdens mijn opleiding voor yogadocent, meer dan dertig jaar geleden, leerde ik natuurlijk tientallen asana’s. De één nog ingewikkelder dan de ander, van redelijk eenvoudig tot behoorlijk pittig.
Ik was jong, lenig en vooral heel geïnspireerd en gedreven door wat ik allemaal had geleerd. Ging lekker op mijn matje mediteren, in de lotushouding maar liefst, uren lang. Ik kocht een kookwekkertje bij de Blokker, ging op mijn hoofd staan tot dat de wekker afliep en was daarna apetrots. Natuurlijk had ik net als ieder ander ook prestatiedrang, wie heeft dat niet.
Ik was als yogadocent immers degene die aangaf hoe lang we een oefening volhielden.

mindfulness deventer

MINDFULNESS IS VAKANTIE IN HET HIER EN NU

Naarmate ik een aantal jaren ouder (dus wijzer) werd, voelde ik net als mijn cursisten ook wel eens weerstand of spanning tijdens een yogahouding. Merkte ik bijvoorbeeld dat ik op mijn linkerbeen veel langer kon staan dan het rechter en is een houding als de ploeg niet altijd even makkelijk nu ik een buikje heb. En toen begon het pas interessant te worden. Asana’s werden voor mij ook een uitdaging, net als voor mijn cursisten en ik leerde verder te komen door los te laten en te ontspannen door inspanning. Ik leerde vooral te luisteren naar mijn lichaam en dat voelt stukken beter.

HOE KOMEN WE TOT MINDFULNESS EN YOGA BIJ ELKAAR IN DEVENTER?

– door de oefeningen synchroon te doen met de adem, of omgekeerd.
– ervaar hoe het één niet zonder het ander kan en dat jij na een poosje niet ademt, maar HET ademt, voel wat er gebeurt!
– door niet alleen maar te voelen, maar vooral ook NA te voelen na een houding. Voelt de rechterarm langer na een oefening wanneer je linkerarm nog niet aan de beurt is geweest? Begin je te gapen na het doen van een aantal aardingsoefeningen?
Voel wat er gebeurt en wees de toeschouwer.
– Voer de asana’s langzaam uit. Kom tot rust op je matje, niet alleen in je hoofd, maar ook in je lijf. Wanneer je een oefening twee keer zo langzaam doet dan je eigenlijk van plan bent, dan komt er vanzelf bewustwording, ervaar je wat er met je lichaam
gebeurt.

MINDFULNESSYOGA DEVENTER EN ONTSPANNING

Ervaar en geniet van de eigen energie waar je in kunt blijven omdat ik op mijn matje. blijf zitten tijdens de les in plaats van door de zaal te lopen. Hoeveel yogacursisten worden er niet gecorrigeerd, maar ook gestoord in hun rusten energie doordat ze gewezen worden op fouten door de yogadocent, vaak ook nog lijfelijk, waarvan je misschien schrikt of wordt afgeleid. Bij mij blijf je gefocust in je houding en blijft de aandacht in jezelf, ook al doe je de houding dan niet helemaal volgens het boekje.

mindfulness Deventer

mindfulness deventer om even stil te staan

EN DAN NOG VOOR DE LIEFHEBBERS VAN MINDFULNESS DEVENTER MEDITATIE

De stap van mindfulness naar meditatie is natuurlijk maar klein en zo gezet. Wie bij mij de yogameditatieles op donderdagavond volgt weet uit eigen ervaring hoe je van mindful naar meditatief kunt gaan, zelfs weg kunt glijden, na een extra lange les van maar liefst anderhalf uur. Raak je verstild in de meditatie en is er (bijna) geen denken meer. Kom op één van de lessen bij mindfulnessyoga Deventer  op de yogamat en ga vooral genieten van MINDFULNESSYOGA en de MINDFULNESSMEDITATIE. Mindfulnessyoga Deventer verzorgt al langer mindfulness dan dat het woord mindfulness bestaat.

Wil je meer weten over mindfulness? Kijk eens op Mindfulness