Nek en schouders

Nek en schouders, om pijn te verminderen en/of te voorkomen.

Een pijnlijke nek en schouders, vaak weet je niet eens waar het vandaan komt. Je staat ’s ochtends op en ineens zit alles vast. De oorzaak is meestal een samenloop van omstandigheden. Teveel spanning, een verkeerde houding tijden het slapen. En wanneer je dan ook nog op de tocht hebt gezeten, kun je niet meer over je schouder naar achteren kijken. Als je zover bent kun je op dat moment de asana’s eigenlijk niet meer doen!

Probeer nekklachten voor te blijven en houd met nek en schouder yoga je nek soepel door regelmatig oefeningen te doen.

STEEK JE NEK NIET TE VEEL UIT!

Wanneer je alleen maar verkeerd geslapen hebt, leg dan de rand van je kussen vijf centimeter onder je schouders. Je hoofd wordt dan helemaal ondersteund. Zorg voor een stevig kussen om de ruimte tussen het bed en je nek te ondersteunen.

Een slechte houding kan ook een oorzaak zijn van nekklachten. Een zeurende pijn in je nek, vooral aan het eind van de dag. Wanneer je altijd loopt met hangende schouders en je hoofd naar voren, dan krijg je een luie nek. Probeer zoveel mogelijk rechtop te staan en te lopen. Voel dat de achterkant van je nek langer is dan de voorkant.

Nek en schouders,  yoga en aarden

Zorg ervoor dat je voeten stevig op de grond staan, op schouderbreedte. Je bekken naar voren gekanteld, zodat je geen holle rug hebt en je borst(en) vooruit. Op die manier wordt je nek en je ruggengraat zoveel mogelijk ontlast. Daarom doen we veel aardingsoefeningen bij de yoga.

Stress en de schouders

De meest voorkomende oorzaak van nekklachten is stress. Je nek wordt stijf, je krijgt pijn en gaat vervolgens je spieren aantrekken, je krijgt nog meer pijn! En zo kom je in een neerwaartse spiraal.
Doe overdag af en toe een nek schouder en yoga oefeningetje voor je nek. Ga op je rug liggen op een stevige ondergrond, zonder kussen. Duw je nek tegen de grond en trek je kin in. Houd dit dertig seconden vast en herhaal een paar keer.

NEK EN SCHOUDERS

 

EN DAN VALT ER  EEN LAST VAN JE SCHOUDERS

Veel mensen hebben wel eens last van schouderpijn. Rond de schouder komen veel spieren en pezen samen. Vandaar dat de gevoeligheid voor schouderproblemen groot is.

Schouders overbelasten

Schouderklachten ontstaan vaak door psychische overbelasting, zoals te veel hooi op je schouders nemen of dat je omgeving je aanmoedigt om de schouders eronder te zetten..
Het zijn de dieperliggende oorzaken! Je kunt nog zulke brede schouders hebben en veel kunnen verdragen. Maar wanneer het voelt alsof je altijd je de hele wereld op je schouders draagt? Dan kun je ook last van je schouders krijgen.

Het kan zijn dat er gevoelens als angst en onzekerheid op je schouders drukken Maar ook agressie  of tegen je gevoel in handelen kunnen er toe leiden dat je altijd maar je schouders er onder moet zetten. Wanneer je te veel emoties hebt, ontstaat er chronisch spanning in je nek en schouders.  Je schouders gaan verstijven. Zo krijg je problemen met het uitvoeren van je dagelijkse werkzaamheden.
Behalve voor pijn zorgt deze spanning ook voor een hoge ademhaling in het nek- en schoudergebied. Dit komt omdat er hulpademhalingsspieren in je nek en schouders zitten! Deze spieren zorgen ervoor dat het lichaam extra zuurstof krijgt wanneer we ons inspannen, bijvoorbeeld bij hardlopen. Maar de hoge ademhaling zorgt ook voor focus en alertheid in geval van gevaar of wanneer je moet vluchten.

nek en schouders, yoga helpt

Nek en schouders, yoga en de buikademhaling

De buikademhaling, zoals jullie weten, een veelvoorkomend thema  mijn yogathema’s. Deze manier van ademhalen geeft ruimte en ontspanning in het lichaam aan je nek en schouders. Ontspannen schouders zorgen voor een betere buikademhaling. Maar ook omgekeerd: de buikademhaling laat spanning in de schouders verdwijnen! Probeer maar eens in je buik te ademen en tegelijk je schouders op te trekken, dat gaat bijna niet.

nek en schouders, yoga

Elke dinsdagochtend om 11.30 uur verzorg ik de wateryoga in zwembad De Schaeck in Twello, wateryogaoefeningen zijnuitermate geschikt voor de nek en schouders.

Ook de backmitra is een goede hulp bij nek- en schouderklachten. Begin 2018 ben ik gecertificeerd backmitra docent geworden. De backmitra is ook bij mij te koop. Je ontvangt er mooie instructievideo’s bij en wanneer mogelijk een persoonlijke instructie.

By |2018-03-16T09:49:54+00:00maart 11th, 2018|Diversen|0 Comments

About the Author:

Mag ik me even voorstellen? Ik ben Berry Steenbruggen, geboren en getogen in 1958 te Deventer. Na mijn schoolopleiding ging ik werken voor een grote computerfabrikant. Een prima job, maar ik was niet gelukkig. Al snel kwam ik erachter dat ik dit niet mijn verdere leven wilde doen. Op dat moment kwam ik in aanraking met yoga. Mijn nieuwsgierigheid werd gewekt en ik ging op les. Hoe meer lessen ik volgde, hoe beter ik me weer voelde. Ik vond verdieping in yoga. Al snel werd yoga niet alleen onderdeel van mijn dagelijks leven, maar ook een manier van leven! Ik werd yogadocent en zo ontstond Yogaberry, waar ik na dertig jaar nog steeds trots op ben. Het geeft mij nog steeds veel voldoening om datgene wat ik zelf van de yoga ontvang aan anderen door te geven. Een mooie toevoeging zijn de bijscholingen die ik tijdens mijn vele Azië-reizen heb gevolgd. Prachtig om yoga uit de bron aan mijn cursisten te kunnen geven.