Nek en schouders, om pijn te verminderen en/of te voorkomen

Een pijnlijke nek en schouders, vaak weet je niet eens waar het vandaan komt. Je staat ’s ochtends op en ineens zit alles vast. De oorzaak is meestal een samenloop van omstandigheden. Teveel spanning, een verkeerde houding tijden het slapen. En wanneer je dan ook nog op de tocht hebt gezeten, kun je niet meer over je schouder naar achteren kijken. Als je zover bent kun je op dat moment de asana’s eigenlijk niet meer doen! Probeer nekklachten voor te blijven en houd met nek en schouder yoga je nek soepel door regelmatig oefeningen te doen.

STEEK JE NEK NIET TE VEEL UIT!

Wanneer je alleen maar verkeerd geslapen hebt, leg dan de rand van je kussen vijf centimeter onder je schouders. Je hoofd wordt dan helemaal ondersteund. Zorg voor een stevig kussen om de ruimte tussen het bed en je nek te ondersteunen.

Een slechte houding kan ook een oorzaak zijn van nekklachten. Een zeurende pijn in je nek, vooral aan het eind van de dag. Wanneer je altijd loopt met hangende schouders en je hoofd naar voren, dan krijg je een luie nek. Probeer zoveel mogelijk rechtop te staan en te lopen. Voel dat de achterkant van je nek langer is dan de voorkant.

Nek en schouders,  yoga en aarden

Zorg ervoor dat je voeten stevig op de grond staan, op schouderbreedte. Je bekken naar voren gekanteld, zodat je geen holle rug hebt en je borst(en) vooruit. Op die manier wordt je nek en je ruggengraat zoveel mogelijk ontlast. Daarom doen we veel aardingsoefeningen bij de yoga.

Stress en de schouders

De meest voorkomende oorzaak van nekklachten is stress. Je nek wordt stijf, je krijgt pijn en gaat vervolgens je spieren aantrekken, je krijgt nog meer pijn! En zo kom je in een neerwaartse spiraal.
Doe overdag af en toe een nek schouder en yoga oefeningetje voor je nek. Ga op je rug liggen op een stevige ondergrond, zonder kussen. Duw je nek tegen de grond en trek je kin in. Houd dit dertig seconden vast en herhaal een paar keer.

nek en schouders, yoga

EN DAN VALT ER  EEN LAST VAN JE SCHOUDERS

Veel mensen hebben wel eens last van schouderpijn. Rond de schouder komen veel spieren en pezen samen. Vandaar dat de gevoeligheid voor schouderproblemen groot is.

Schouders overbelasten

Schouderklachten ontstaan vaak door psychische overbelasting, zoals te veel hooi op je schouders nemen of dat je omgeving je aanmoedigt om de schouders eronder te zetten.. Het zijn de dieperliggende oorzaken! Je kunt nog zulke brede schouders hebben en veel kunnen verdragen. Maar wanneer het voelt alsof je altijd je de hele wereld op je schouders draagt? Dan kun je ook last van je schouders krijgen.

De psychologische kant bij de nek en schouders

Het kan zijn dat er gevoelens als angst en onzekerheid op je schouders drukken Maar ook agressie  of tegen je gevoel in handelen kunnen er toe leiden dat je altijd maar je schouders er onder moet zetten. Wanneer je te veel emoties hebt, ontstaat er chronisch spanning in je nek en schouders.  Je schouders gaan verstijven. Zo krijg je problemen met het uitvoeren van je dagelijkse werkzaamheden. Behalve voor pijn zorgt deze spanning ook voor een hoge ademhaling in het nek- en schoudergebied. Dit komt omdat er hulpademhalingsspieren in je nek en schouders zitten! Deze spieren zorgen ervoor dat het lichaam extra zuurstof krijgt wanneer we ons inspannen, bijvoorbeeld bij hardlopen. Maar de hoge ademhaling zorgt ook voor focus en alertheid in geval van gevaar of wanneer je moet vluchten.

nek en schouders, yoga helpt

Nek en schouders, yoga en de buikademhaling

De buikademhaling, zoals jullie weten, een veelvoorkomend thema  bij mijn yogathema’s. Deze manier van ademhalen geeft ruimte en ontspanning in het lichaam aan je nek en schouders. Ontspannen schouders zorgen voor een betere buikademhaling. Maar ook omgekeerd: de buikademhaling laat spanning in de schouders verdwijnen! Probeer maar eens in je buik te ademen en tegelijk je schouders op te trekken, dat gaat bijna niet.

nek en schouders, yoga

nek en schouders, yoga in Deventer en omgeving

Elke dinsdag om 11.30 uur verzorg ik ook de wateryoga in zwembad De Schaeck in Twello, wateryogaoefeningen zijn uitermate geschikt voor de nek en schouders.

Ook de backmitra is een goede hulp bij nek en schouders. Begin 2018 ben ik gecertificeerd backmitra docent geworden. De backmitra is ook bij mij te koop. Je ontvangt er mooie instructievideo’s bij en wanneer mogelijk een persoonlijke instructie.