Ontspanning Deventer, waarom?

Ontspanning wordt steeds belangrijker in onze maatschappij. Er wordt steeds meer van ons verwacht, we ontvangen steeds meer prikkels en doen minder vanuit onze passie. Bij ontspanning komen je creatieve energieën los en werk je minder vanuit systemen en regels. Boeren krijgen stress van de vele regels, studenten raken burnout door hoge verwachtingen.

Ontspanning door yoga is een natuurlijke ontspanning

In een yogales maken we gebruik van het lichaam, de aandacht,  de adem en ons bewustzijn. Het kan zijn dat niet-natuurlijke middelen te gebruiken zoals medicijnen.  minder kan of helemaal niet nodig zijn. Bij yoga zijn de natuurlijke mogelijkheden legio en je kunt altijd eerst eens proberen wat de yogaontspanning voor jou kan betekenen. Welke ontspanning past bij jou: een yoga priveles, een meditatieyogales of een stoelyogales.

Deventer ontspanning is pure ontspanning

Ontspanning Deventer is heel gemakkelijk, je hoeft namelijk niets te doen.

Dit klinkt misschien raar voor je. Maar in een yogales maken we gebruik van eeuwen oude yogatechnieken. In een yogales vraagt de yogaleraar vaak wat je kunt voelen in het lichaam of dat je bewust wordt gemaakt van de adem. Na een yogaoefening voelen we de yogaoefening na. Dus het ontspannen is niet iets aktiefs. We doen wel wat bij yoga zoals het lichaam bewegen bij een dynamische yogaasana en soms ademen we actiever. Maar vaak zijn we “de toeschouwer” van ons lichaam en de adem. Een mooi voorbeeld van het ontspannen door niets te doen is dat wanneer jij voelt dat je je schouders omhoog trekt,, dan laat je ze toch vanzelf zakken? Wanneer je op een stoel zit en je voelt, je bent je bewust, dat je de hakken optilt,, dan zet je je voeten toch vanzelf die hakken op de grond? Dus voelen is loslaten/ontspannen.

Deventer onspanning

Ontspannen is er bij de yoga door veel yogavormen

 

In mijn yogapraktijk is ontspannen mogelijk door hatha yoga, stoelyoga, wateryoga, blootwateryoga, meditatieyoga en buitenyoga bij de zomeryoga. Zelfs is er yoga op maat bij de yoga privélessen. Kortom voor iedereen is er wel een yogavorm om op een passieve manier te ontspannen.

Yogaontspanning werkt ook door op de adem

 

Wanneer je aandacht geeft aan het ontspannen, dan werkt dat overal op door in het lichaam. Het is net als een dominosteentje, er valt een  dominosteen om en deze neemt de andere dominostenen mee. Zo is het ook met de yogaontspanning. Door de ontspanning wordt de adem natuurlijker, het denken wordt rustiger, je slaapt beter, enz.

Deventer ontspanning

Ontspannen in een yogales

In de maand september zijn we ons bewust van verschillende aspecten in het lichaam die ons helpen bij de ontspanning. De eerste yogales is een les met constant aanspannen en ontspannen van spieren, zo voelen we het verschil. We zijn ons eens bewust of een buikademhaling meer of minder ontspanning geeft dan een borstademhaling. Ook gaan we eens voelen of er overtollige spanning in het lichaam zit. Een een yogakadootje is natuurlijk dat we gaan ontdekken dat een ontspannen lichaam het denken rustig maakt.

Yogagrapjes uit mijn yogapraktijk

 

Er kwam eens een vrouw bij een yogaproefles en zei vertelde mij dat ze zelf niet in de gaten had dat ze gespannen was, maar de dokter die had gezien dat ze gespannen was en adviseerde haar yoga. Heel veel mensen voelen hun spanningen in het lichaam niet meer omdat ze zo gewend zijn aan een gespannen leven. Anderen zien hun spanningen beter bij anderen dan bij zich zelf.

Ook heb ik eens yogapriveles gegeven maar de cliënt was niet geïnteresseerd zo in yoga maar meer in de yogarugoefeningen. Ik heb het woord yoga in die eerste yogales dan ook niet zo genoemd. Na de yogarugles vroeg de klant mij “kun je door yoga je ook ontspannen voelen na deze rugles?”.  Dat is wel het mooiste compliment voor de yoga geweest.

Er wordt yoga gegeven in Deventer, Terwolde, Epse en Twello, yoga Twello, yoga voorst, yoga Terwolde en yoga Gorssel.