Rug backmitra yoga in Deventer Epse Gorssel en Twello

RUG BACKMITRA

YOGA VOOR JE RUG

Dertig jaar yogalessen geven in Deventer en omgeving hebben mij laten zien hoe vaak rugklachten voorkomen bij cursisten.
Zowel mannen als vrouwen, jong en oud, zelfs sporters krijgen er wel een keer mee te maken. Dat kan verschillende oorzaken hebben.

RUGKLACHTEN, OORZAAK EN GEVOLG

De oorzaak is meestal een verkeerde lichaamshouding en overbelasting. Maar ook stress, zwaar lichamelijk werk of een (aangeboren) afwijking in de wervelkolom kunnen hieraan ten grondslag liggen. Vaak is het een combinatie van verschillende factoren, die er toe leiden dat je klachten in je onderrug krijgt.

De beperkingen die hierdoor ontstaan kunnen niet alleen invloed hebben op je lichaam, maar ook op je geestelijke gesteldheid en je sociale leven. Wanneer je belemmerd wordt in dagelijkse bezigheden, werk, huishouding en sporten, heeft dat een negatieve invloed op je leven!

 

RUG BACKMITRA YOGA IS VAKANTIE VOOR JE RUG!

Daardoor ga je misschien nog minder bewegen, je spieren worden slapper, je wervelkolom minder stevig. Zo kom je in een neerwaartse spiraal!
Zonder dat je het zelf merkt, sluipt het er langzaam in en ben je over je grenzen gegaan. Je hebt dan teveel van jezelf geëist, in de vorm van te hard werken of weinig slapen, enz..

Maar ook te weinig lichaamsbeweging kan een rol spelen. Met als gevolg gespannen spieren in de onderrug. Een groot deel van de dag brengen we zittend door. We zitten aan het ontbijt, zitten in de auto of in de trein naar werk of school, om vervolgens achter het bureau te zitten.
En wanneer we thuis komen ploffen we op de bank, televisie kijken, Facebook, de mails bijwerken.

 

YOGA EN ASANA’S, EEN DUWTJE IN JE RUG

 

Wanneer je teveel hooi op je vork hebt genomen, teveel je schouders er onder hebt gezet, haal dan niet je schouders op!
Dan wordt het tijd om naar je lichaam te luisteren, maar dat je ook beter voor jezelf moet en mag gaan zorgen, in plaats van roofbouw te plegen op je lichaam.
Yoga kan je helpen je rug sterk en soepel te houden.

YOGA ASANA’S EN DE BACKMITRA GAAN GOED SAMEN!

Alle asana’s en yogahoudingen zijn bedoeld om je rug sterk en soepel te houden. Om zo een paar keer per dag 20 minuten te kunnen mediteren in lotushouding met een rechte rug.
Een rechte rug is een kapstok voor de voorkant van het lichaam. Er komt meer ruimte voor je longen, maag en darmen.
Je zou dagelijks de zonnegroet kunnen doen, een mooie serie oefeningen voor je wervelkolom en oefeningen zoals rekoefeningen, een torsie voor- achter en zijwaarts. Maar ook de cobra, de kat en de sprinkhaan zijn goede oefeningen voor je rug. Niet alleen het doen van asana’s, maar ook de BackMitra kan je hierbij helpen, waarover je ik hier verderop meer zal vertellen.

rug backmitra Deventer

ANATOMIE MET EEN SPIRITUEEL TINTJE

Wie bij mij op yoga zit, weet inmiddels dat ons lichaam uit twee helften bestaat. De rechterkant (vrouwelijke zijde) staat voor het gevoelsleven en spiritualiteit.
De linkerkant (mannelijke kant) staat voor rationeel en aards.
Maar het lichaam kent ook een voor- en achterkant! De voorkant staat ook weer voor het gevoelsleven (denk aan hart, maag en darmen). Maar je rug, de achterkant, staat voor wilskracht!

 

YOGA EN RUG BACKMITRA

 

De BackMitra creëert ruimte en ontspanning door middel van druk. Door druk uit te oefenen op de wervelkolom kunnen de omliggende spiergroepen ontspannen. Door middel van groeps- of privelessen kan ik je yogaoefeningen geven gecombineerd met de BackMitra.
De oefeningen zijn eenvoudig om te doen en kosten niet veel tijd. Iedere dag 10 minuten met de BackMitra oefenen geven al snel resultaat.
Wanneer je dit dagelijks toepast, ga je merken dat je rug sterker en soepeler wordt. Hierdoor kun je je beter ontspannen en je dagelijkse taken beter uit kunnen voeren. Je kwaliteit van leven zal hierdoor veel beter worden.

YOGA, ADEM EN ONTSPANNING KAN OOK MET DE RUG MITRA

Mijn yogalessen zijn meer dan alleen maar asana’s! Ik besteed ook veel aandacht aan ademhalings- en ontspanningsoefeningen. Heel belangrijk voor je rug.
Rug ademhaling geeft een massage, waardoor je spanning weg voelt zakken en er meer ruimte in je rug ontstaat. Hierdoor ga je je beter ontspannen en kunnen je klachten verminderen. Ademhalingsoefeningen zorgen ervoor dat er meer zuurstof naar je spieren gestuurd wordt, zodat je langer in houdingen kunt blijven.

rug backmitra Deventer

ERVAAR DEZE WEEK GRATIS DE BACKMITRA, VOOR NIEUWE CURSISTEN

 

Deze week gaan we oefenen met de rug BackMitra en zal ik je laten zien wat het effect ervan is. De rug BackMitra kun je bij mij kopen voor maar €35,–.
Wanneer je twijfelt en eerst eens wilt proberen hoe het werkt, dan kun je hem ook van mij huren voor €5,– per week.
Een BackMitra samen met een privé-yogales kost je slechts €50,–.

Ik zie je graag weer op de yogamat deze week!

Voor nog meer informatie

BACKMITRAYOGA

Backmitra

By |2018-10-18T20:00:14+00:00mei 20th, 2017|Diversen|0 Comments

About the Author:

Mag ik me even voorstellen? Ik ben Berry Steenbruggen, geboren en getogen in 1958 te Deventer. Na mijn schoolopleiding ging ik werken voor een grote computerfabrikant. Een prima job, maar ik was niet gelukkig. Al snel kwam ik erachter dat ik dit niet mijn verdere leven wilde doen. Op dat moment kwam ik in aanraking met yoga. Mijn nieuwsgierigheid werd gewekt en ik ging op les. Hoe meer lessen ik volgde, hoe beter ik me weer voelde. Ik vond verdieping in yoga. Al snel werd yoga niet alleen onderdeel van mijn dagelijks leven, maar ook een manier van leven! Ik werd yogadocent en zo ontstond Yogaberry, waar ik na dertig jaar nog steeds trots op ben. Het geeft mij nog steeds veel voldoening om datgene wat ik zelf van de yoga ontvang aan anderen door te geven. Een mooie toevoeging zijn de bijscholingen die ik tijdens mijn vele Azië-reizen heb gevolgd. Prachtig om yoga uit de bron aan mijn cursisten te kunnen geven.