Schouder yoga, om klachten te verminderen en te voorkomen in je schouders.

Pijnlijke schouders, vaak weet je niet  waar het door is ontstaan. Je staat ’s ochtends op en ineens zitten die schouders  vast. De oorzaak is meestal een samenloop van omstandigheden. Teveel spanning in je leven, een verkeerde houding tijden het slapen of verkeerd getild. Wanneer je dan ook nog op de tocht hebt gezeten, kun je vaak niet meer over je schouders naar achteren kijken. Als het zover is gekomen, kun je vaak ook niet meer de yogaasana’s  doen! Probeer schouderklachten voor te blijven en houd regelmatig je schouders soepel met yoga.

STEEK JE NEK UIT!

Wanneer je alleen maar verkeerd geslapen hebt, leg dan de rand van je kussen vijf centimeter onder je schouders. Je hoofd wordt dan helemaal ondersteund. Zorg voor een stevig kussen om de ruimte tussen het bed en je nek te ondersteunen. Dit ontspant de schouders. Een slechte houding kan ook een oorzaak zijn van schouderpijn. Een zeurende pijn in je schouders, vooral aan het einde van de werkdag. Wanneer je altijd loopt met afhangende  schouders en je hoofd naar voren, dan krijg je een verkeerde houding. Deze verkeerde houding kan ook zorgen voor schouderklachten. Probeer zoveel mogelijk rechtop te staan en te lopen.

Schouder yoga en aarden

Zorg ervoor dat je voeten stevig op de grond staan, op schouderbreedte. Je bekken naar voren gekanteld, zodat je geen holle rug hebt en je borst(en) vooruit. Op die manier worden je schouders en je ruggengraat zoveel mogelijk ontlast. Daarom doen we veel aardingsoefeningen bij de yoga.

Stress en de schouders

De meest voorkomende oorzaak van schouderklachten is stress. Je krijgt pijn en gaat vervolgens je spieren aantrekken, je krijgt daardoor nog meer pijn! En zo kom je in een neerwaartse spiraal.
Doe overdag af en toe schouder yoga en schouderoefeningetjes zoals schouders omhoog en omlaag, schouders naar achteren en naar voren. Ga eens op je rug liggen op een stevige ondergrond, zonder kussen.

nek en schouder yoga in Deventer

EN DAN VALT ER  EEN LAST VAN JE SCHOUDERS

Veel mensen hebben wel eens last van schouderpijn. Rond de schouder komen veel spieren en pezen samen. Vandaar dat de gevoeligheid voor schouderproblemen groot is.

Schouders overbelasten

Schouderklachten ontstaan vaak door overbelasting, zoals zwaar of langdurig tillen, de hele dag typen of schrijven.
Maar er kunnen ook dieperliggende oorzaken zijn! Je kunt nog zulke brede schouders hebben en veel kunnen verdragen. Maar wanneer het voelt alsof je altijd maar je schouders er onder moet zetten, dan kun je ook last van je schouders krijgen.

Wanneer zijn jouw schouders voor het laatst op vakantie geweest?

Het kan zijn dat er angst op je schouders drukt, verdriet of woede. Maar ook onzekerheid of tegen je gevoel in handelen kunnen er toe leiden dat je altijd maar je schouders er onder moet zetten. Wanneer je veel emoties hebt, kan er zelfs chronisch spanning komen in je schouders.  Je schouders gaan verstijven. Zo krijg je problemen met het uitvoeren van de dagelijkse werkzaamheden.
Behalve voor pijn zorgt deze schouderspanning ook voor een te hoge ademhaling in het nek- en schoudergebied. Dit komt omdat er hulpademhalingsspieren in je nek en schouders zitten! Deze spieren zorgen ervoor dat het lichaam extra zuurstof krijgt wanneer we ons inspannen, bijvoorbeeld bij hardlopen. Maar de hoge ademhaling zorgt ook voor focus en alertheid in geval van gevaar of wanneer je moet vluchten.

schouder yoga in Deventer

Schouder yoga in Deventer en omgeving

Schouder yoga en de buikademhaling

Schouder yoga brengt mij weer op het volgende.  De buikademhaling, een veelvoorkomend thema tijdens mijn yogalessen. Deze manier van ademen geeft meer ruimte en ontspanning in het lichaam en dus ook aan je schouders. Ontspannen schouders zorgen ook voor een betere buikademhaling. Maar ook omgekeerd: de buik ademhaling laat spanning in de schouders verdwijnen!

Elke dinsdag verzorg ik de wateryoga, uitermate geschikt voor de schouders.

wateryoga