Spanning ontspanning, door deze twee uitersten te voelen kom je in balans

spanning ontspanning en aarden

Spanning ontspanning, niets doen en alleen maar voelen

Bij stress en spanning hebben we vaak het idee dat we wat moeten doen. De een neemt een tabletje en de ander gaat naar een ontspanningstherapeut. Bij yoga vraag je alleen maar om die spanning en ontspanning te voelen bij een yogahouding en verder niets! Omdat je je bewust wordt van deze twee uitersten kom je in balans, je herkent de spanning in het dagelijks leven en laat vanzelf de spanning los.

Ontspanning en de adem

Wanneer er geen natuurlijke balans is tussen spanning en ontspanning, dan komt de adem in de borst, deze borstademhaling veroorzaakt nog meer stress. Door je bewust te zijn van een buikademhaling ontstaat er ook een goede balans in je leven van spanning en ontspanning. Stress en ademhaling hebben een relatie met elkaar.

spanning ontspanning bij de yoga

Spanning, ontspanning en ontspanningsoefeningen

Bij de yoga voelen we dus heel bewust die spanning en de ontspanning. Maar door ontspanningsoefeningen voel je het subtieler. We spannen de kleine spiergroepen aan om ze daarna te ontspannen, zoals de oogspieren, de spieren in de mond (kaken, tong, enz.). Omdat we de spanning loslaten op een uitademing voel je het nog bewuster. Je kunt zelfs ontspanningsoefeningen op een usb stick laten zetten door mij. Dit kan een mooi cadeau zijn om aan iemand te geven.

Spanning ontspanning en de yogacadeautjes

Wanneer je je bewust wordt van de spanning en de ontspanning ontvang je de yogacadeautjes. Je hoeft er niets voor te doen en je kunt je bewust worden dat het denken rustiger wordt, je lichaam fijner aanvoelt, de adem diep in het lichaam zit en rustig en regelmatig is en dat je energie ontvangt. Wanneer je door ontspanning uit het denken komt, merk je dat je na de ontspanning meer vanuit je intuïtie handelt.