VOELEN,  MEER IN JE LICHAAM ZIJN

Voel jij wel eens hoe het met je gaat?
Tegenwoordig krijgen we zoveel prikkels van buitenaf, dat we niet eens meer goed weten hoe het met ons gevoel erbij staat. Heb je al langere tijd pijn in je rug, maar weet je niet eens precies vanaf wanneer en hoe het ontstaan is. Of heb je ineens een wondje aan je hand en weet je helemaal niet hoe dat kwam omdat je op dat moment werd afgeleid door andere dingen.
Wanneer je (je) helemaal niet goed “voelt” raak je vermoeid, prikkelbaar, je slaapt steeds slechter en overdag wordt je lontje alsmaar korter…

 

STA JIJ OPEN VOOR HET VOELEN?

Gelukkig lijken steeds meer mensen hier aandacht voor te krijgen en willen graag openstaan voor wat ze voelen. Yoga, mindfulness en meditatie zijn inmiddels bekende begrippen hiervoor aan het worden. Degene die het dagelijks toepast wil en kan waarschijnlijk niet anders meer!

 

VOELEN EN YOGA, WANNEER GA JIJ EENS EVEN VOELEN?

Neem wat vaker de tijd voor jezelf. Wanneer je ‘s ochtends opstaat bijvoorbeeld. Kijk naar jezelf wanneer je voor de spiegel staat om je te scheren of je tanden te poetsen. Een mooi moment om aan jezelf te vragen hoe je je voelt vandaag! En probeer dat dan ook daadwerkelijk te voelen.
Dat is eerst misschien heel vreemd. Waarschijnlijk komen er gevoelens waar je op dat moment helemaal niet zit te wachten.
Maar ze vragen wel om aandacht en pas wanneer jij ze dat geeft, kunnen ze veranderen, verminderen of zelfs verdwijnen.
Laat je gevoelens toe, heet ze welkom, omarm ze en laat ze los!

 

VOELEN EN YOGA EN MEDITATIE

Maak van “voelen” een dagelijkse gewoonte.
Misschien heb je er ‘s ochtends geen tijd voor omdat je teveel in beslag wordt genomen door de dagelijkse beslommeringen.
Lukt het niet om de aandacht op jezelf te richten wanneer je opstaat, kijk dan of je je dag af kunt sluiten met een korte meditatie.

 

VOELEN KAN OOK ZITTEND

Ga rustig zitten op een plek waar je je prettig voelt en sluit je ogen. Voel dan hoe het op dat moment met je is.
Doe net als bij mij op yoga een body-scan door in gedachten je lichaam stukje voor stukje langs te gaan, vanaf je hoofd tot aan je voeten. Zijn er dan bepaalde plekken in het lichaam waar het pijnlijk of ongemakkelijk voelt of juist heel fijn? Sta dan even stil bij die plekken en ervaar wat je daar voelt. Door aandacht en voelen kun je hierin verandering brengen.
Voel wat er gebeurt, waar komt dit gevoel vandaan en waarom komt het juist nu?

Voelen brengt je meer.

 

VOELEN EN YOGA OP DE YOGAMAT

Het ontspannen van onze spieren en het loslaten van gevoelens en emoties gaan vaak samen. De serene stilte van de yogaruimte, het ontspannen van je spieren, maar ook een mooie ontspanning aan het einde van de yogales kunnen opgekropte emoties naar buiten komen.
Emoties worden altijd vastgehouden in de spieren, denk maar aan hoofdpijn of nek- en schouderklachten.
Op het moment dat het lichaam zich ontspant, merk je dat gevoelens naar buiten komen.
Wanneer je overmand wordt door emoties op de yogamat schaam je dan niet voor je mede-cursisten en al helemaal niet voor mij.
Voel wat er gebeurt, waar komt het gevoel vandaan en waarom juist nu?

VOELEN EN YOGA MET AANDACHT ALLEEN VOOR JOU!

Wanneer je het toch lastig of vervelend vindt om je gevoelens naar buiten te laten komen tijdens een “normale” yogales en wil er toch wel mee aan de slag?
Neem dan eens contact met mij op voor één of misschien meerdere privéyogalessen. Eventueel bij jou thuis in je eigen vertrouwde omgeving.
Op een dag en een tijdstip wanneer het jou uitkomt, krijg je persoonlijke aandacht en kunnen we samen kijken wat we voor jou en je gevoelens kunnen betekenen.

 

Yoga en voelen

 

VOELEN BIJ DE YOGA WORKSHOPS

Regelmatig zijn er workshops waarbij je ook veel kunt voelen en gestimuleerd wordt om wat meer stil te staan bij het voelen. Een workshop die ik regelmatig houd is de backmitraworkshop.