De volledige ademhaling, geeft meer lucht.

DE VOLLEDIGE ADEMHALING

Is ademhalen voor jou misschien niet de normaalste zaak van de wereld. Wanneer je benauwd bent, adem tekort komt, hetzij door bronchitis of astma dan is de volledige ademhaling goed te gebruiken? Dan gaat in- en uitademen niet vanzelf, maar kost het je voortdurend veel energie.

De volledige ademhaling zorgt ervoor dat je ademcapaciteit vergroot wordt, waardoor je meer energie krijgt en beter kunt ontspannen. Bij deze manier van ademhalen word je je bewust van drie verschillende ademhalingen.  De mooie drie-eenheid  (de buik-, de borst- en de flankademhaling) worden verenigd in een natuurlijke ritmische beweging.

DE VOLLEDIGE ADEMHALING, ADEM IN EN ADEM UIT

Ademen, het klinkt eigenlijk heel vanzelfsprekend, je hoeft er helemaal niets voor te doen.
De spieren die je laten ademhalen hoeven namelijk niet door je hersenen aangestuurd te worden. Dat verklaart waarom je blijft ademhalen wanneer je slaapt.
Toch is het goed om wel eens bij je ademhaling stil te staan, ook al gaat het vanzelf.
Stress kan mogelijk een oorzaak zijn van een korte, gejaagde ademhaling, maar ook omgekeerd.
Een slechte ademhaling kan er voor zorgen dat je minder goed in je vel zit. Wanneer je je bewuster wordt van je adem, ga je bewuster ademhalen en kun je je kwaliteit van leven verhogen.

De volledige ademhaling bij de yoga in Deventer en Twello

DE VOLLEDIGE ADEMHALING, ONLOSMAKELIJK VERBONDEN MET YOGA

Met behulp van de volledige ademhaling leer je niet alleen rustiger en langer te ademen, maar ook vollediger, de “volledige ademhaling” dus. Veel mensen ademen maar liefst 15 keer per minuut, terwijl 7 keer eigenlijk al voldoende is. Tel nu maar eens bij jezelf na, aan hoeveel ademhalingen per minuut, kom jij?
Yogi’s geloven dat een langere ademhaling ook een langer leven geeft en is daarom een aandachtspunt voor de yoga. Sommigen beweren zelfs dat we bij onze geboorte een bepaald aantal ademhalingen hebben meegekregen. Wanneer we de ademhaling zo lang mogelijk maken, zouden we ons leven dus kunnen verlengen.
Een voorbeeld uit de dierenwereld: een reuzenschildpad ademt maar vier keer per minuut en kan wel 100 jaar worden!

DE VOLLEDIGE ADEMHALING, LAAT LICHAAM EN GEEST VERBINDEN

De volledige ademhaling kunnen we in drie gedeelten splitsen, de buikademhaling, flankademhaling en de borstademhaling.
Wanneer we inademen en de longen vol worden, trekt het middenrif samen, het trekt strak en daalt maar liefst zo’n acht à twaalf centimeter. Vervolgens ontspant het middenrif weer zodra we uitademen en gaat het daarna weer omhoog.
Ten gevolge van overgewicht en te weinig beweging zijn de middenrifspieren bij velen van ons lui geworden. Die spieren worden niet meer voldoende aangespannen en ontspannen. Tijd om er iets aan te doen!

DE VOLLEDIGE ADEMHALING, BUIK, BORST EN FLANK

De buikademhaling is het meest effectief, op deze manier ontvang je de meeste ontspanning.
Veel mensen vinden dit moeilijk, terwijl we het als baby al van nature toepassen.
De flankademhaling pas je toe bij lichamelijke inspanning, zoals hardlopen.  Wanneer we gestrest zijn, schakelen we hier automatisch over op de flankademhaling.
Bij de hoogste, de borstademhaling, voorzien we de adem tot in de topjes van onze longen van zuurstof.  Dit gebeurt bij zeer hoge inspanning, bij angst- of paniekaanvallen of in levensbedreigende situaties.

 

DE VOLLEDIGE ADEMHALING EN YOGA

Met yogaoefeningen kun je de drie ademruimten mooi stimuleren. Ook word je je bewust van het gevoel van de adem en herken je het. Dus wanneer je nog eens gespannen bent en de borstademhaling voelt.  Die herkenning van de adem zorgt ervoor dat je vanzelf minder hoog ademt.

Volledige ademhaling bij de yoga

DE VOLLEDIGE ADEMHALING, WANNEER EN WAAR JE OOK BENT

Ga in een comfortabele houding zitten of languit op je rug liggen, zet een timer op drie minuten en sluit je ogen. Stuur je adem naar je bekken en laat het langzaam aan naar boven gaan tot in je sleutelbeenderen en adem langzaam weer uit. Herhaal dit en tel het aantal inademingen totdat de timer afloopt. Na een aantal weken regelmatig oefenen, merk je na een tijdje dat je minder ademhalingen nodig hebt. Je adem wordt langzamer en rustiger en je kunt meer ontspannen, beter slapen, enz..
Wanneer je aandacht afdwaalt tijdens een asana, kan de ademhaling een mooi hulpmiddel zijn om je te focussen. Focus is immers aandacht, aandacht is liefde en liefde is genezing!
De volledige ademhaling geeft een ontspanning.  Een fijne concentratie die je brengt in het hier en nu en je tenslotte ook nog een heerlijke onderrugmassage cadeau geeft.

Voel wat de volledige ademhaling deze week voor jou kan op de yogamat. Ook bij de wateryoga kun je de volledige ademhaling mooi bewust worden.

By |2018-04-15T16:49:40+00:00april 15th, 2018|Diversen|0 Comments

About the Author:

Mag ik me even voorstellen? Ik ben Berry Steenbruggen, geboren en getogen in 1958 te Deventer. Na mijn schoolopleiding ging ik werken voor een grote computerfabrikant. Een prima job, maar ik was niet gelukkig. Al snel kwam ik erachter dat ik dit niet mijn verdere leven wilde doen. Op dat moment kwam ik in aanraking met yoga. Mijn nieuwsgierigheid werd gewekt en ik ging op les. Hoe meer lessen ik volgde, hoe beter ik me weer voelde. Ik vond verdieping in yoga. Al snel werd yoga niet alleen onderdeel van mijn dagelijks leven, maar ook een manier van leven! Ik werd yogadocent en zo ontstond Yogaberry, waar ik na dertig jaar nog steeds trots op ben. Het geeft mij nog steeds veel voldoening om datgene wat ik zelf van de yoga ontvang aan anderen door te geven. Een mooie toevoeging zijn de bijscholingen die ik tijdens mijn vele Azië-reizen heb gevolgd. Prachtig om yoga uit de bron aan mijn cursisten te kunnen geven.