Yoga meditatie, yogameditatielessen 2017-05-27T19:25:10+00:00

Yogameditatie

In wijkgebouw De Schalm in Deventer geef ik iedere donderdagavond om 20.00 uur een yogales met meditatie van anderhalf uur.
Doordat deze les iets langer is dan een gewone yogales, is er meer aandacht voor ontspanning, blijven we langere tijd in een asana en is er nog iets extra’s zoals een mudra of mantra.

meditatie in Deventer

Mediteren iets voor jou?

Steeds meer mensen ontdekken de voordelen van meditatie en hoe het je leven aanzienlijk kan verbeteren.
Sommigen kijken er vreemd tegen aan, vinden het zweverig en denken aan uren lang zitten in lotushouding omringd door wierook.
Maar er is ook een groep mensen die al lang beseft wat meditatie voor je kan betekenen, het dagelijks toepassen en niet meer zonder kunnen.
Lees meer..

Yoga en meditatie

Zoals fietsen en herdopen afgelopen jaren steeds meer “in” werd omdat het zo goed is voor je lijf, zo begint yoga en meditatie ook steeds meer vorm te krijgen omdat goed voor je geest zorgen even zo goed belangrijk is!
Je zal merken dat wanneer je gaat mediteren, je gedachten heel snel afdwalen.
Maak gebruik van je ademhaling die onlosmakelijk verbonden is met meditatie.
Ademhalen doe je in het hier en nu. Het is er altijd en het gebeurt vanzelf. Je hoeft er niets voor te doen.

Als je wilt beginnen met mediteren, ga dan eerst zitten in een houding die voor jou comfortabel aanvoelt en dat je alert blijven. Languit liggen klinkt heerlijk, maar kan je ook in slaap doen vallen. Zorg in ieder geval dat je rug recht is.

Je legt je handen in je schoot of op de bovenbenen. Zit je goed, sluit dan je ogen en voel of je hele lichaam ontspannen aanvoelt. Voel je nog ergens spanning, geef het dan even aandacht en laat vervolgens de spanning los.

Richt je dan op je ademhaling. Probeer de ademhaling niet te veranderen, maar kijk er alleen maar naar. Is het te snel of juist te langzaam? Adem je laag in je buik of juist hoog in je borst?
Er is geen goed of fout, je hoeft alleen maar te observeren. Blijf je ademhaling volgen met je ogen dicht. Zodra je gedachten afdwalen (en dat gebeurt) breng je de aandacht terug naar de ademhaling en voel hoe deze in en uit je lichaam stroomt.

Lees meer..