Yoga en onthaasten, een goede combinatie

Yoga en onthaasten, het begint al met het voornemen om voor yoga te kiezen

yoga en onthaasten

Yoga en onthaasten, begint al voor de yogales

Bij yoga begint het onthaasten al voordat de yogales begint. Je komt een kwartiertje eerder dan de yogales begint en geniet al van de stilte en van de mooie omgeving waarin je ligt. De kerk in Epse is hiervan een mooi voorbeeld.  In deze kerk verzorg ik al 10 jaar de yogalessen op de maandagavond.

yoga en onthaasten

Yoga en onthaasten, door de yoga asana’s

De yogahoudingen worden altijd langzaam uitgevoerd. Ook sta, zit of lig je een poosje in stilte bij een yoga-asana. In een yoga asana kun je een bodyscan doen, wat heel onthaastend werkt. Je gaat met de aandacht door het lichaam en ontdekt de spieren die door stress gespannen zijn. Dit voelen en bewust worden geeft al een onthaastend gevoel.

Yoga en onthaasten, door aandacht

De yoga oefeningen worden met veel aandacht gedaan. Hierbij hebben we aandacht voor zowel het lichaam, de adem en wat er gebeurt in het denken en het gevoelsleven. Deze focus geeft al een rustig gevoel. Bij je eerste yogalessen merk je dat dit weerstanden kan geven, je leefde immers vaak in de derde en misschien wel in de vierde versnelling. Het is een soort ontwenning bij de eerste yogalessen. Maar al snel merk je na wat yogalessen dat je staat te gapen of dat in plaats van een onrustig gevoel een dekentje van ontspanning over je komt.

onthaasten en yoga in Deventer en omgeving

Yoga en onthaasten, de yogaeindontspanning

In elke yogales is een eindontspanning. Bij deze eindontspanning span je spieren aan en ontspan je weer deze spiergroepen. Ook zijn er visualisaties die ontspannend doorwerken op lichaam en geest. De yogadocent gebruikt wel eens de yoga nidra, waarbij je in gedachten een reisje door het lichaam maakt. Kortom, de eindontspanning is een kers op de onthaastingsyogales.

Yoga en onthaasten, aarden

Bij het onthaasten in een yogales maken we ook gebruik van het aarden. Dat “aarden” klinkt misschien wat zweverig, maar een molen en een boerderij in het buitengebied is ook vaak geaard om spanningen (bliksem) te ontladen. Bij de yoga doen we ook yogahoudingen om de onrust en de spanningen van het  drukke gevoel  te ontladen.

 

Yoga en ontspanning na de yogales

Wanneer de yogales beëindigd probeer dan na de les nog een tijd in het gevoel van onthaasten te blijven. Dit kun je doen door thuis nog even naar een muziekje te luisteren of alle tijd te nemen voor een kop thee.

 

By | 2018-03-23T19:59:41+00:00 maart 23rd, 2018|Thema's|0 Comments

About the Author:

Mag ik me even voorstellen? Ik ben Berry Steenbruggen, geboren en getogen in 1958 te Deventer. Na mijn schoolopleiding ging ik werken voor een grote computerfabrikant. Een prima job, maar ik was niet gelukkig. Al snel kwam ik erachter dat ik dit niet mijn verdere leven wilde doen. Op dat moment kwam ik in aanraking met yoga. Mijn nieuwsgierigheid werd gewekt en ik ging op les. Hoe meer lessen ik volgde, hoe beter ik me weer voelde. Ik vond verdieping in yoga. Al snel werd yoga niet alleen onderdeel van mijn dagelijks leven, maar ook een manier van leven! Ik werd yogadocent en zo ontstond Yogaberry, waar ik na dertig jaar nog steeds trots op ben. Het geeft mij nog steeds veel voldoening om datgene wat ik zelf van de yoga ontvang aan anderen door te geven. Een mooie toevoeging zijn de bijscholingen die ik tijdens mijn vele Azië-reizen heb gevolgd. Prachtig om yoga uit de bron aan mijn cursisten te kunnen geven.