Yoga meditatie houdingen, tips

Yoga meditatie houdingen, voor een rechte rug

meditatie bij een klooster

Yoga meditatie houdingen, ze dienen er allemaal voor dat je met een rechte rug kunt zitten om te mediteren..  Kijk hieronder eens welke houding bij jou past. Wanneer je met yoga soepeler wordt, dan kun je veranderen van zithouding. Begin bij de houding waarin je een poosje kunt zitten.

 

Yoga meditatie houdingen, kleermakerszit

Yoga meditatie houdingen, kleermakerszit

Je zal merken dat je met kleermakerszit al rechterop zit dan zittend met de benen languit. Kleermakerszit is dan ook een meditatiehouding en zitten met de benen languit komt bijna niet voor bij het mediteren. Je kunt nog beter op een stoel mediteren (de rug is dan rechter) dan zittend met benen languit.

 

Yoga meditatie houdingen, op een stoel

Yoga meditatie houdingen, mediteren op een stoel

 

Gelukkig zijn er stoelen, zoals bovenstaande stoel die een zitting hebben die wat schuin is. Dit zorgt er voor dat je bekken gekanteld wordt en je daarom ook rechter op komt te zitten. Bovenstaande stoel is dan ook heel goed bij rugklachten, je kunt ook veel variëren met de benen.

Yoga meditatie houdingen, met een meditatiekussen

Yoga meditatie houdingen, meditatie op een meditatiekussen

Een meditatiekussen is ook een optie bij het zitten. Je kunt zitten zoals hier boven is afgebeeld maar ook in kleermakerszit, Burmese zithouding  of halve lotus. Omdat je wat hoger zit krijg je minder last van je knieën en rug. Zorg er wel voor dat je op het randje zit van het meditatie kussen bij de andere drie houdingen dan deze. Je bekken wordt weer gekanteld en je zit weer rechter. De meeste meditatiekussens worden gevuld met boekweitkaft. Kijk eens in mijn yoga winkeltje

Yoga meditatie houdingen, met een meditatiebankje

Yoga meditatie houdingen, met een meditatiebankje

Mediteren met een meditatiebankje is ook heel mooi. Je moet dan wel wat soepeler zijn bij de knieën. Sommige mensen krijgen nog wel eens kramp in de voeten. Maar zeker aan te bevelen zo’n bankje. Bij een gespecialiseerde winkel kun je er eentje aan laten meten. Hij wordt dan op de hoogte die bij jou past geleverd.

Yoga meditatie houdingen, Birmese zithouding

Yoga meditatie houdingen, burmesezit

Bij de Birmese zithouding ligt het rechter been voor het linker. Trouwens bij alle houdingen waarbij de benen gekruist worden breng je eerst de linkervoet naar je toe en dan het rechterbeen er voor.

 

Yoga meditatie houdingen, halve lotus


Yoga meditatie houdingen, halve lotus

Zelf vind ik deze houding het fijnste en zit dan ook altijd in de yogales in de halve lotushouding. De “strenge yogi’s” leggen de rechtervoet met de tenen en voorvoet tussen de kuit en het bovenbeen.

Yoga meditatie houdingen, lotus


Yoga meditatie houdingen, lotus

De lotuszit heb ik maar als laatste bewaard. In deze meditatiehouding zit je mooi kaarsrecht, zonder dat je daar moeite voor moet doen. Maar de kans dat je je kniebanden forceert is met ons koude weer en ons westers beenderengestel aanwezig, dus pas op!

In de yogales geef ik vaak yogaoefeningen waarbij we de knieën, heupen en  onderrug losmaken. Het is al mooi om regelmatig oefeningen te doen waarbij je oefent om verder naar de lotushouding toe te komen. Intussen ben ik 60 en het is nog steeds mogelijk om te mediteren in hele lotus.

 

By |2018-06-19T14:35:29+00:00juni 19th, 2018|Diversen|0 Comments

About the Author:

Mag ik me even voorstellen? Ik ben Berry Steenbruggen, geboren en getogen in 1958 te Deventer. Na mijn schoolopleiding ging ik werken voor een grote computerfabrikant. Een prima job, maar ik was niet gelukkig. Al snel kwam ik erachter dat ik dit niet mijn verdere leven wilde doen. Op dat moment kwam ik in aanraking met yoga. Mijn nieuwsgierigheid werd gewekt en ik ging op les. Hoe meer lessen ik volgde, hoe beter ik me weer voelde. Ik vond verdieping in yoga. Al snel werd yoga niet alleen onderdeel van mijn dagelijks leven, maar ook een manier van leven! Ik werd yogadocent en zo ontstond Yogaberry, waar ik na dertig jaar nog steeds trots op ben. Het geeft mij nog steeds veel voldoening om datgene wat ik zelf van de yoga ontvang aan anderen door te geven. Een mooie toevoeging zijn de bijscholingen die ik tijdens mijn vele Azië-reizen heb gevolgd. Prachtig om yoga uit de bron aan mijn cursisten te kunnen geven.