Yogahouding, is stabiel en comfortabel

Yogahouding, zo stil mogelijk, daarom wordt het denken ook rustig

yogahouding

Yogahouding, driehoek

 

yogahouding driehoek

De driehoek of wel de Utthita Trikonasana genoemd is een yoga houding die in bijna elk yogaboek voorkomt. Deze asana werkt door op veel plekken in het lichaam, zoals de schouders, rug en benen. Maar de yoga ademhaling heeft er veel ook baat bij. Zelf vind ik deze yoga houding mooi omdat je heel gemakkelijk vanuit het loslaten en ontspannen verder in de yogahouding kunt komen.

 

Yogahouding, Boomhouding

yogahouding boomhouding Vkrsana

 

De boomhouding of ook wel de Vkrsana genoemd geeft je balans in het leven.  Je zal merken dat wanneer je de focus brengt, door een meter of twee te kijken naar iets op de grond je stabieler staat. Ik vind de houding mooi omdat je hem mooi op kunt bouwen. Je begint te oefenen met de tenen op de grond van de voet die los komt. Verlies je het evenwicht dan kun je snel de voet op de grond zetten. Zo kun je elke week wat verder de voet omhoog brengen. Probeer het been te voelen waarop je staat en in de buik te ademen, je staat dan nog stabieler.

 

Yogahouding, Kaarshouding

yogahouding Kaars Sarvangasana

De kaarshouding bij de yoga, of ook wel de Sarvangasana masseert goed het nek en schouder gebied. Ook liggen de buikorganen andersom in de buikholte met deze yogahouding, wat een goede massage geeft van die buikorganen. Let er op dat het lichaamsgewicht verdeeld is over nek en schouders. Je kun je benen eerst gestrekt wat naar beneden, dus je hoofd brengen om later de benen mooi verticaal boven je lichaam te brengen.

 

 


yogahouding koe Gmukhasana

 

Yogahouding Koehouding

De koehouding of ook wel de Gomukhasana werkt heel krachtig door op de schouders en nekspieren. Je kunt hem mooi oefenen met een theedoek, je pakt de theedoek vast achter je rug en kruip met je handen langs de theedoek naar elkaar toe. Ga telkens op de uitademing een stukje verder. In deze yogahouding heb je ook veel mooie dynamische bewegingen, je kunt naar voren buigen met je bovenste elleboog, of wanneer de linker elleboog boven staat naar rechts buigen en wanneer je met de bovenste arm op de inademing naar achteren buigt werkt deze houding ook goed door op de ademhaling.

De bovenstaande yogahoudingen kunnen ook worden gedaan bij de meditatieyoga, de stoelyoga, meditatie  en ook bij de wateryoga.

De  yoga houdingen waar jij veel aan hebt kun je ook ervaren in een yogapriveles.

Er zijn yogalessen in Deventer, Terwolde, Twello en Epse.

Een uurtje yoga is een uurtje vakantie.


Yogahouding krachtig en stabiel

 

 

 

 

By |2018-09-19T09:59:00+00:00mei 17th, 2018|Thema's|0 Comments

About the Author:

Mag ik me even voorstellen? Ik ben Berry Steenbruggen, geboren en getogen in 1958 te Deventer. Na mijn schoolopleiding ging ik werken voor een grote computerfabrikant. Een prima job, maar ik was niet gelukkig. Al snel kwam ik erachter dat ik dit niet mijn verdere leven wilde doen. Op dat moment kwam ik in aanraking met yoga. Mijn nieuwsgierigheid werd gewekt en ik ging op les. Hoe meer lessen ik volgde, hoe beter ik me weer voelde. Ik vond verdieping in yoga. Al snel werd yoga niet alleen onderdeel van mijn dagelijks leven, maar ook een manier van leven! Ik werd yogadocent en zo ontstond Yogaberry, waar ik na dertig jaar nog steeds trots op ben. Het geeft mij nog steeds veel voldoening om datgene wat ik zelf van de yoga ontvang aan anderen door te geven. Een mooie toevoeging zijn de bijscholingen die ik tijdens mijn vele Azië-reizen heb gevolgd. Prachtig om yoga uit de bron aan mijn cursisten te kunnen geven.